לחץ להדפסהלחץ להדפסהprint

שאלה:
בני (בן 15) נכנס להדרכה בתנועת נוער. מאז הפסיק ללמוד. אנחנו רואים שהוא שמח בתפקיד ההדרכה. הוא משקיע בו הרבה. אבל, זה פוגע קשות בלימודים שלו. מה לעשות?

תשובה:

ראשית, כשבאים להתייחס לבעיה שכזו חשוב לשאול האם האבחון הוא נכון. כלומר, האם הירידה בלימודים נובעת באמת מההדרכה, אולי ההדרכה היא רק תירוץ?

מה בהדרכה גורם לירידה בלימודים: עומס הזמן? חוסר פנאי נפשי? ייתכן גם שזה נובע מתחושה ש'מצאתי את הדבר החשוב באמת בחיים ואילו הלימודים הם לא חשובים' או 'מצאתי סופסוף משהו שנותן לי תחושה שאני שווה, מעולם לא קיבלתי הרגשה כזו מהצלחתי בלימודים' .

כמובן, שהגישה לבן צריכה לנבוע מהאבחון הנ"ל:

אם הבעיה היא עומס זמן, אז יש לנו הזדמנות לעזור לו בתכנון ובניהול זמן. לשבת יחד על רשימת המטלות הלימודיות, הביתיות וההדרכתיות ולחלק יחד את מלאי הזמן, ואם לא יחד אז לבקש מהבן שיגיש הצעה משלו לניהול זמנו.

אם הבעיה היא חוסר פניוּת נפשית או שינוי בסדרי עדיפויות של מה שחשוב בחיים, אפשר להשתמש בהדרכה דוקא כמקפצה להתחזקות בלימודים.

כדאי לשאול אותו: האם חשוב לך שחניכיך יעריכו אותך? מה אתה רוצה שהם ילמדו ממך?

האם, לדעתך, תפקיד המדריך מיועד רק למדריכים 'קוליים' (מלשון cool) שאין להם יכולת להצליח בלימודים, או שאפשר להיות גם 'קול' וגם מוצלח בלימודים?

בהקצנה מסוימת אפשר להסביר שהמסר הסמוי העובר מהמדריך לחניכיו הוא שהמצליחנים בתנועה הם אלה שהם חלשים לימודית. בדרך משל אפשר לצטט את האמירה העממית המקוממת ש'מי שלא מצליח למצוא עבודה שוות ערך הולך להיות מורה' האם הוא רוצה להיות כזה?

דוקא השילוב של הצטיינות בתחומים שונים וגם בהדרכה מעוררת הערכה. עיין ערך ר"מ כריזמטי שהוא גם שחקן כדורסל מוצלח וכו'.

מה לא כדאי לעשות במצב זה? להפסיק את ההדרכה או לאיים בהפסקתו.

ההדרכה נותנת למדריכים ערך מוסף חשוב ביותר, זוהי הזדמנות של הבן להתנסות בהיפוך תפקידים: בלקיחת אחריות, בהשפעה על האחר, בהתמודדות של הקניית ערכים, בהשתתפות בצוות מוביל של הסניף בהיותו חלק מצוות מדריכים. בקיצור, ההדרכה נותנת תחושת משמעות וכיוון בחיים. הפסקת ההדרכה תפגע בכל אלה. בנוסף לכך, ההדרכה היא אחת הפעולות הראשונות שנער מבצע כחלק מאישיות עצמאית ובוגרת. הפסקת ההדרכה בהתערבות של המבוגרים יכולה להיות טראומטית (ומביישת) ביותר.

ככלל, ההדרכה בתנועת נוער יכולה להוות מצע נוח לדיון בין הורים לילדיהם. "על מה אתה הולך להעביר פעולה? איך היתה הפעולה? איך אתה מתמודד עם חניכים שמפריעים לך? האם נתקלת במצב בו חניכים התנהגו לא יפה אחד כלפי השני, מה עשית עם זה?"

חשוב להביע הערכה לעבודת ההדרכה של הבן, בסופו של דבר הוא עושה דבר חשוב ורצוי. מאידך, חשוב להביע ציפייה לניהול זמן אחראי ולשיפור לימודי. אתה מבוגר, נא הראה בגרוּת.

בהצלחה.

הרב יוני הולנדר, מנהל בית המדרש התיכוני אור תורה אריא"ל, רמות, ירושלים, ויועץ זוגי

 

עוד מאמרים מהרב הולנדר בלב אבות:

חברים בעייתייםהבן שלי התחבר עם חבר´ה בעיתיים ביותר…

חינוך לצניעותכיצד מחנכים לצניעות? עקרונות וטיפים

ילד מושעה בביתהשעו את בננו מהלימודים. מאז הוא מתבטל ולא עושה שום דבר כדי לנסות לחזור ללימודים…

לא קם בבוקרבני לא קם בבוקר… אני מניחה לו לישון, אבל אינני יודעת האם אני נוהגת נכון. אני חוששת שהמצב ילך ויחמיר…

לבן שלנו יש חברהשמענו שלבננו יש חברה… אנחנו מתנגדים עקרונית לחברות בגיל הזה…

מבחני קבלה לישיבות תיכוניותמבחני הקבלה לישיבות התיכוניות באופק. הבן נבוך. אתם נבוכים. קבלו מורה דרך קצר.

מסע לפוליןעל מסע לפולין – דילמות חינוכיות, ליווי ותמיכה הורית

´קצרים בתקשורת´ – התמודדות עם בת ´מרדנית´: בגיל 16 מנסה המתבגרת להגדיר את זהותה האישית. הדבר כרוך לעיתים בהתנהגות חצופה, בבדיקת גבולות ובעימותים חוזרים ונשנים. הרב יוני הולנדר נותן כלים לאב הנמצא במערכת תקשורת בעייתית עם בתו.