לחץ להדפסהלחץ להדפסהprint

התפרסם ב"מקור ראשון"

בשנים האחרונות מתרבים המחקרים הקושרים בין צריכה מוגברת של סרטי די.וי.די, צפייה בטלוויזיה וגלישה לרשתות חברתיות, לגרימת-נזקים גופניים ונפשיים.

מחקר שפורסם בעיתון Archives of Pediatric and Adolescent Medicine, בודק האם זמן המסך של מתבגרים משפיע על טיב הקשרים המשפחתיים והחברתיים שלהם. חשיבותו של המחקר נובעת מהעובדה שקשר חזק בין המתבגרים להורים משמעותי לבריאות הגופנית והנפשית שלהם, וכן מגן עליהם מפני התפתחויות פסיכופתולוגיות שונות, כגון התנהגויות מסוכנות ומסכנות חיים. באותו אופן ברור היום כי גם קשרים חברתיים חזקים מהווים מגן לבני הנוער מפני פגיעות ובעיות נפשיות.

המחקר בוצע בניו-זילנד על שתי קבוצות מתבגרים, ונפרש לאורך 20 שנה. זאת מתוך מטרה לבדוק בטווח ארוך את הנזקים והתועלות של העולם המודרני על מתבגרים שחיים וגדלים בתוכו.

קבוצת בני הנוער הראשונה שנחקרה, החלה את הבדיקות בשנת 1987. המתבגרים, קבוצה של 1,037 בני נוער, היו אז בני 15. הם נשאלו על הרגלי הצפייה שלהם בטלוויזיה ועל תרבות הפנאי הכללית שלהם. אחרי כן עקבו החוקרים אחרי התפתחותם עד הגעתם לבגרות ולקיום חיים בוגרים. כחלק מהבדיקות המקיפות שעברה הקבוצה הענקית הזו לצורך המחקר, הם עברו תסקירים פסיכולוגיים שבדקו את רמת היחסים שלהם עם הוריהם ובני משפחתם וכן גם את רמת הקשרים החברתיים שלהם.

קבוצת בני הנוער השנייה שנבדקה, גם היא מניו זילנד, כללה 3,983 תלמידים מבתי ספר במדינה. בחירת התלמידים היתה אקראית באופן מכוון כדי למנוע התמקדות בבני מעמד חברתי אחד. גם בני נוער האלו רואיינו כשהיו בני 15 והפרופיל הפסיכולוגי שלהם נבדק. במסגרת הבדיקות הללו שאלו החוקרים על "זמן המסך" שלהם מול הטלוויזיה וכן בוצעה הערכה לגבי טיב הקשרים המשפחתיים והחברתיים שלהם.

תוצאות המחקר הראו כי קיים קשר ישיר בין צפייה מרובה בטלוויזיה לבין ירידה בקשר הטוב עם ההורים ועם החברה. בקבוצת הנחקרים הראשונה, משנת 1987, הקשר היה ישיר ומובהק סטטיסטית. כלומר, זמן הצפייה היומי בטלוויזיה השפיע בצורה ישירה על הסיכוי לקשר רעוע עם ההורים ועם חברים ללימודים. עובדה זאת נשארה מוחלטת גם אחרי שהחוקרים נטרלו גורמים משפחתיים היכולים להטות את התוצאות, כגון בעיות משפחתיות קודמות, גירושין וכד'. התוצאות החמורות הראו כי על כל עלייה בשעה בזמן המסך היומי, הייתה עליה של 13% בסיכוי שהקשר עם ההורים יהיה לא תקין.

תוצאות קשות נרשמו גם בקבוצת המחקר השניה. גם בה הוכח קשר ישיר בין זמן המסך היומי (כולל טלוויזיה, סרטים, רשתות חברתיות ומשחקי מחשב) לבין קשר חלש בין המתבגרים להוריהם ובין המתבגרים לחבריהם. על כל עלייה בשעה של זמן מסך הייתה עליה של 5% בסיכוי שהקשר עם ההורים יהיה חלש מהממוצע.

החוקרים גילו עוד כי קיים קשר ישיר בין כמות הזמן שהמתבגרים הקדישו לקריאת ספרים והכנת שיעורי בית לבין קשר ויחסים עמוקים עם הוריהם. מסקנות החוקרים היו חד משמעיות והראו שיש ודאות בטענה שהתמכרות לטלוויזיה וכלי בידור אחרים פוגעת בקשרים החברתיים והמשפחתיים.

בתוך כך, חוקרים ישראלים שבחנו את המחקר ציינו כי עדיין יש לערוך בדיקת עומק נוספת בנושא וזאת על מנת לבדוק מה גורם למה. כלומר, האם הצפייה בטלוויזיה היא המובילה לקשרים הבעייתיים או שהיא תוצאה של קשרים כאלו, שהיו קיימים מלכתחילה.

כך או אחרת, הקשר שנמצא במחקר מהווה מקור לדאגה בעולם שבו כולם מתמכרים לסוג כזה או אחר של טכנולוגיה.

אגב, באותו הקשר מתברר שאמצעי הטכנולוגיה המודרניים משוללים חלק מהתכונות החיוביות שהורים נוהגים לייחס להם. במחקר שנערך בקליפורניה התברר שאין השפעה חיובית על קליטת השפה במקרה שבו ניתן לפעוטות לצפות בקלטות שעסקו בלימוד השפה. המחקר בוצע על 96 פעוטות בגילאי 6-24 חודשים, שחולקו אקראית לשתי קבוצות. קבוצת המחקר קיבלה קלטת ייעודית לפעוטות ללימוד מילים ראשונות. ילדים אלו צפו במשך שישה שבועות, פעמיים בשבוע, בחמש קלטות. מלבד זאת לא היה שינוי בשגרת חייהם. קבוצת הביקורת לא צפתה בקלטות הללו. מטרת המחקר הייתה לבדוק האם לאחר שישה שבועות יש הבדל בין שתי הקבוצות בכמות המילים שהפעוטות מכירים.

התוצאות הראו כי לא היה הבדל כלשהו בין הקבוצות בקצב רכישת השפה. גם לא היה הבדל ביכולת השליטה ב-30 מילים ספציפיות הנלמדות בקלטת שחולקה לפעוטות.

אסף גולן, סגן עורך "מקור ראשון".