דומה כי הניסיון הבולט שמתנסה בו אדם בן דורנו, העושה את דרכו בחיים מתוך חתירה מתמדת לקראת הטהרה והקדושה, הוא ניסיון ההשפעה של חברה רעה. לפנים היה נטוש המאבק בין היחיד לבין חברה לא גדולה בשטח מגע מצומצם יחסית. ההתמודדות התחוללה בין היחיד לבין חבריו הקרובים, שכניו ואנשי עירו.
לעומת זאת, מעגל החברה של בן תקופתנו התרחב למימדים עצומים, החובקים כמעט את העולם כולו. אמצעי התקשורת המפותחים שהקטינו את מימדיו של כדור הארץ, ואמצעי הדפוס והחומר המצולם והמוקרן, מבליטים כל אירוע חריג, כל דעה והשקפה, וכל הנהגה מעוותת, ומציגים אותם בצורה מגרה ומרתקת לעיני כל יחיד ויחיד.
האדם בימינו אף נוטה לצאת ממשכנו הפרטי ומעירו, לתור את העולם לכל מיני צרכים ורצונות, ואורחים מכל כנפות הארץ, על המגוון העצום של דעות והתנהגויות, מופיעים בעולמו הפרטי. כך מטפטפת החברה האנושית, הכוללת את השפעתה, מכל קצוות תבל, וחודרת לכל פינה פרטית בחיי האדם.
עוצמתה של השפעה זו רבה מאד, ופועלת היא הן על המעשים והרגלי המידות, והן על עיצוב הדעות וההשקפות. אפילו הרצון הפנימי ביותר של האדם, כוח אחר מעורב בו, בין מדעתו ובין שלא מדעתו, בין מרצונו ובין שלא מרצונו.
קשה למדיי לבן תקופתנו למצוא "עבר" אחד, זך ונקי, כדי שיוכל להעתיק את מקום גידולו לשם, ולהשאיר את כל העולם, עם כל גילוליו, בעבר השני. דומה כי כל העברים נתונים תחת הלחץ האדיר והבלתי פוסק של נחשולי התקשורת והשפעתם השלילית. דרוש תחכום רב ותחבולות עצומות להית "עברי", להתייצב בעבר אחד, ולהשתייך לאותו עבר ייחודי…
ניסיון החיים שלנו האישי שלנו, וכן ניסויים מכוונים של חוקרי הנפש שבדקו את ההשפעה העקיפה של דעת הקבוצה על היחיד, מעידים שוב ושוב על העוצמה האדירה של השפעה זו על היחיד בכל ענייני החיים… כל כך הושפעו החוקרים מבדיקות אלו עד שיש מהם הנוטים לחשוב כי כוח זה של השפעת החברה, הוא הכוח המכריע המפעיל והמניע את כל פעולותיו של האדם, וכל פעולותיו בחיים הם בעיקר תוצאה הכרחית מכוח זה.
אנו כמובן דוחים מסקנה קיצונית זו מכל וכל. אנו מאמינים שהבורא העניק לאדם כוחות פנימיים חזקים ביותר הנובעים משורש נשמתו הייחודית, ושכוח הבחירה שלו יכול להתגבר ולדחות השפעה חיצונית זו. עם זאת, אין להכחיש כי אמנם פועלת ההשפעה החיצונית של החברה כמכבש אדיר הלוחץ בחוזק רב על האדם, וכדי שיוכל להתמודד עם מכבש זה עליו לגייס מתוכו כוחות גדולים ועצומים.
הרב אברהם בהר"ן, החברה והשפעתה עמ' 20-21, 26