המודל רב ממדי להתמודדות עם מצבי לחץ, ואי-ודאות – BASIC PH
א. תיאור המודל
מודל זה עוסק בסגנונות התמודדות שונים של הפרט בזמן משבר. ההנחה במודל זה – שבכל אדם
טמון פוטנציאל להתמודדות. ניתן לזהות אצל כל אדם מהו סגנון ההתמודדות (או מספר סגנונות
התמודדות) הייחודי לו . ניתן לאתר מספר דפוסים, שפות, סגנונות התמודדות שבני אדם פועלים כאשר הם מתמודדים עם מצב לחץ, משבר, אי-וודאות, אסון וסכנה.
Belief: אמונות וערכים, פילוסופיית חיים, השקפת עולם, מציאת משמעות
Affect: רגש
Social: חברה, תפקיד, שייכות, ארגון חברתי
Imagination: דמיון, יצירתיות
Cognition: הכרה, מציאות, מחשבה
Physiology : פעילות פיזית הקשורה בהפעלת הגוף
או במונחים העבריים: גש״ר מאח״ד: גוף, שכל, רגש, מערכת אמונות, חברתי, דמיון.
במודל הרב-מימדי משתתפים שישה ערוצים, בהם מתקשר האדם עם עצמו ועם העולם שמחוצה לו,
חווה מגיב ומתמודד. ערוצים אלה, הנקראים בראשי תיבות גש״ר מאח״ד, מרכיבים את התהליך של
התמודדות יעילה.
ג – גוף: חוויות לחץ משפיעות על המערכת הנוירו-כימית של המוח ומעוררות תגובות לחץ אופייניות,
כגון כאבים, סחרחורת ובחילה, הזעה ורעידות, פיק ברכיים וכדומה. לכל תחושות לחץ ישנו רכיב גופני.
מיומנויות שחרור, הרפייה שרירית, הרפייה נשימתית הרפייה תנועה נמרצת ושליטה על תגובות הגוף
מסייעות להחזיר את המערכת הגופנית לאיזון הרצוי.
ש – שכל: החשיבה מתערפלת ומשתבשת תחת לחץ. כדי להקטין את תחושת חוסר האונים ולפתח
גישה חיובית של התמצאות ושליטה, יש לעזור בארגון מחדש של התפקודים הקוגניטיביים, האחראים ללמידה ולאיסוף מידע רלוונטי, להכוונת החשיבה החיובית, לבוחן המציאות, לברירת סדר עדיפויות ולפתרון בעיות.
ר- רגש: מגוון רחב של רגשות מתעוררים עקב מצב לחץ. עצירת הביטוי הרגשי עלולה להיות מסוכנת
לבריאות הנפשית והגופנית. יש לאפשר מבע רגשי באמצעים מילוליים של דיבור וכתיבה ובאמצעים
בלתי-מילוליים בהבעה ביצירה (בצבע, בתנועה, בצליל). שחרור וביטוי רגשי ברמה אישית או בין
אישית תורם להפחתת תחושת הלחץ והמצוקה.
מ א – מערכת אמונות: האמונה שייכת לממד הרוחני של האדם, לתחום החיפוש אחר טעם החיים וסדר היקום.
האמונה מעניקה משמעות למצוקה ולסבל. התקווה חיונית להישרדות. מערכות אלו עלולות להתערער עקב משברים. חשוב לחזק את התהליך הפנימי הקשור למערכת ערכים חברתית-אידיאולוגית, לאמונה דתית, ולביטחון עצמי בעזרת תהליכים כגון ׳הבהרת ערכים׳, טקסים קבוצתיים, תפילות וחיפוש מודע של משמעות החיים.
ח – חברה: תקשורת בין אישית חיונית ליצירת קשרים חברתיים. לתמיכה מצד הקבוצה החברתית (כולל המשפחה) יש חשיבות ראשונה במעלה בהתמודדות בלחצים ובמשברים. היכולת למלא תפקיד חברתי ולהשתלב בקבוצה מסייעת לפרט לרכוש ביטחון בזמנים של בלבול ואי-ודאות. מתן תמיכה חברתית לאדם במצוקה היא מיומנות חברתית הניתנת לטיפוח למעניק ומקבל כאחת.
ד – דמיון: פעולת הדמיון מאפשרת דיאלוג בין גוף, שכל ורגש. היא חיונית לכושר המצאה, לחשיבה
יוצרת, לפתרון בלתי שגרתי של בעיות ולהומור. הפלגה בדמיון מאפשרת הסחת דעת והפוגה במצבי
מצוקה מתמשכים. מתוך : להד, מ׳. אילון ע׳. חיים על הגבול 2000, עמ׳ 30.
ב. קווים מנחים בהפעלת המודל
- ההנחה היא שבשעת משבר כל אדם מגיב ומנסה להתמודד בשפה הראשונית הטבעית לו, שדרכה הוא קולט את העולם ומגיב אליו. האדם נוטה בדרך-כלל להשתמש ביותר מדפוס התמודדות אחד.
- ניתן לאתר את הדפוס או הדפוסים הדומיננטיים שהפרט משתמש בהם בעת משבר.
- אין דפוס התמודדות אחד שהוא טוב לכולם, ואין דפוסים טובים יותר מאחרים. כל אחד מהדפוסים
המשרת את האדם ברגע נתון, הוא הנכון עבורו.
- כל דפוסי ההתמודדות הם לגיטימיים ועוזרים מאוד, כל עוד הפרט או הקבוצה משתמשים בהם במינון הנכון ומגוונים את דפוסי ההתמודדות שלהם.
- חשיפה לדפוסי התמודדות שונים ואימון בהם יאפשר זיהוי של הדפוס או הדפוסים
הדומיננטיים והרחבת רפרטואר התגובות שניתן להשתמש בהם בזמן משבר.
- יש חשיבות לתרגול דפוסי התמודדות הפחות שכיחים על מנת להרחיב את מאגר הכלים להתמודדות.