ראשית, אין ישיבה תיכונית טובה או לא טובה אלא ישיבה מתאימה או לא מתאימה. מה שמתאים לבן – טוב לו!
מתאים לא נמדד לפי חברים, המדריך בסניף או ההורים, אלא לפי מה שמתאים לבן (אישיות, יכולת, שאיפות וכו'). לכל סיר – המכסה המתאים לו. ייתכן ולמדריך בסניף הממליץ לבנך על הישיבה שבה הוא לומד, מתאים פנימייה, ובנך לא מתאים לפנימייה. ייתכן וההורים רוצים מקום שלומדים עד שעות מאוחרות או שעות קודש רבות והבן 'יחנק' במקום הזה.
על אף האמור לעיל, אין ספק ש'טוב לנער שישא עול בנעוריו' ומי שמתרגל בגיל הקריטי 14-18 לא לוותר לעצמו אלא 'להיות גבר', להתגבר על עצלנותו ויצרו הרע ולהתאמץ, יגיע רחוק ויהיה בעז"ה אבא ובעל טוב יותר, צדיק יותר ומחובר לתורה, מצליח יותר בענייני העולם הזה. וזאת מכיוון שנער הקונה את יכולת המאמץ והעבודה הקשה, יגיע בעז"ה רחוק יותר בכל התחומים!!!
לסיכום: לא להתפשר, לוותר ולהסתפק במועט, ומאידך לא לקפוץ מעל הגובה של הבן.
בחשיבה מה מתאים לבן, יש לקחת בחשבון נקודות רבות:
נתחיל במעטפת:
עם פנימייה או בלי או פנימייה חלקית.
מסגרת שעות הלימודים (מתי מסיימים), ומבנה סדר היום (כמה משבצות לימוד? יש הפסקת צהרים? וכו').
מרחק הישיבה מהבית (יש נושרים לא מעטים בגלל שנשברו מהנסיעות הארוכות).
יש תלמידים שמאוד משמעותי להם 'דירה נאה' (איך נראית הישיבה והפנימייה? יש מגרשים?).
כמה תלמידים בישיבה ובשכבה? (יש הזקוקים למקום משפחתי ויש הרוצים מחזור גדול עם יותר אופציות חברתיות).
ומהמעטפת נעבור לפְנים (לקודש ולתוכן):
צוות הרמי"ם וראש הישיבה – האם הם מחוברים לתלמידים? רלוונטים? האם בוגרי הישיבה חשים שהם קיבלו ועברו תהליך רוחני אמיתי?
היחס בין לימודי קודש ללימודי התיכון – האם אתם מחפשים ישיבה קטנה ללא לימודי תיכון או עם מעט לימודי תיכון, או ישיבה עם 40%-50% לימודי תיכון?
מה כוללים לימודי הקודש? מה לומדים חוץ מגמרא (תנ"ך, אמונה, הלכה, משנה, אגדה)? האם יש תוכנית לימוד מסודרת ושיטתית במקצועות הקודש? האם יש הקבצות בלימודי הקודש או תוכנית סיירת? מה וכמה יש במסגרת לימודי תורה מעבר לחובה?
רמה לימודית – מה הרמה הלימודית? למי מיועדת הישיבה (למצטיינים, לבעלי לקויות למידה, כיתת מב"ר, ישיבה משולבת הנותנת מענה גם לחזקים וגם למתקשים?) אלו הקבצות יש? אלו מגמות? כמה יחידות בגרות? מה אחוזי ההצלחה בבגרות של הישיבה?
לאן ממשיכים הבוגרים? (ישיבות הסדר, מכינות, צבא, עתודה)
האם יש דגל ייחודי לישיבה? (ישיבה למדעים, מוזיקה, חינוך סביבתי וכד')
האם אופי הישיבה יותר פתוח וזורם או יותר בעל משמעת קפדנית?
מה סוג האוכלוסייה המגיעה לישיבה?
פעילות חינוכית חברתית – מה היא כוללת? (שבתות, ימי עיון, סמינריונים, ימי טיול, הרצאות), מה המינון?
עם הפנים לקהילה – האם יש תוכניות התנדבות? באלו שכבות?
האם יש פנימייה? מה התוכנית בפנימייה? מי המדריכים?
את כל הנקודות שלעיל כדאי לברר, בעיקר עם בוגרים של הישיבה והוריהם, בעלי מבט בוגר ויכולת ניתוח מעמיקה. לא לפחד לשאול מה היה טוב בישיבה ומה לא.
והכי חשוב: הרבה תפילה לסייעתא שמיא גדולה בהחלטה המשמעותית.
הרב יוסף פרנקל, ראש הישיבה התיכונית תורנית-מדעית, מעלה אדומים