בעת האחרונה עלו באתר זה מספר שאלות הקשורות לשירות לאומי. אני רוצה להתייחס למספר סוגיות בנושא:
מעורבות הורים בתהליך בחירת מקום שירות:
הורים יקרים. הנה ילדתכם המתוקה שעד לא מזמן שיחקה בחול, בבובות ובקוביות גדלה והיתה לנערה. כעת היא עומדת לפני יציאה לעולם הרחב (על כל הטוב והפחות טוב שבו) ואתם דואגים: במה תבחר? האם יהיה לה טוב? רק שלא תתקלקל. שלא תיפגע! האם היא מסוגלת להתמודד?
ראשית, חשוב לזכור שפחד מדבק וככל שתתנו בבת יותר אמון ותבטחו בה שהיא מסוגלת להתמודד בעזרת הכוחות והכלים שנתתם לה במהלך התבגרותה – היא אכן תעשה זאת.
שנית, עליכם לזכור כי תקופת השירות הלאומי הוא פרק קצר בחיים – שנה אחת, מקסימום שנתיים. אמנם פרק משמעותי וחשוב, אבל כדאי להתייחס אליו בפרופורציות הנכונות. תקופה זו מהווה שער אל החיים הבוגרים והוא מקום להזדמנות, לצמיחה ולהתפתחות ויחד עם זאת זוהי בחירה לפרק זמן מוגבל, ובמידת הצורך היא נתונה לשינוי בהתאם למצב.
שלישית, חשוב לדעת שאתם כהורים מהווים גורם מאד משמעותי לייעץ, לכוון ולהוביל את בתכם אל הבחירה והדרך המתאימה. תנו לה את חופש הפעולה לבדוק, לשאול ולבחור לבד, אך התמידו בייעוץ והכוונה. אמרו את דעתכם- לא כדי לשנות את דעתה אלא כדי לאפשר לה, במסגרת השיקולים לקבלת ההחלטה להתחשב בדעתכם.
בנות רבות מוצאות את תהליך בחירת מקום שירות לאומי כתהליך מורכב, מעייף ומבלבל. זהו אומנם תהליך לא פשוט, אך מלא התנסויות המלמדות את הבנות הרבה על החיים. אם הבת מתלבטת ומבולבלת מאד, אתם כהורים יכולים לייעץ לה, לכוון אותה ולהדריכה. לעיתים, דווקא נקודת המבט שלכם תעזור לה לעשות ולהתמקד. גם התייעצות עם צוות בית הספר היא לגיטימית, כל עוד אינה באה להחליט עבור בתכם אלה לעזור לה בבחירה.
בחירת מקום ותפקיד לשנת שירות לאומי- מיקוד:
ישנן בנות רבות מבולבלות שקשה להן לבחור שירות לאומי. עולם השירות הלאומי גדל בשנים האחרונות, ויש הרבה מאוד תקנים כמעט בכל תחום, וכמעט בכל יישוב בארץ. על כן צריך להקטין את האפשרויות על מנת להתמקד בבחירה יותר מצומצמת.
לכל בת ישנם כלים לבחון את התאמתה או התחברותה לתחומים השונים על פי ניסיון העבר שלה בהתנדבויות או מעיסוקים שונים מתקופת התיכון (הדרכה בתנועת הנוער, בייבי סיטר, עבודות מזדמנות בחופשות, התנדבויות בבתי חולים או במוסדות חינוך מיוחד וכד')
בדיקה כזו תעזור לבת להוריד תחומים שאינה מעוניינת/ מסוגלת להתמודד עימם, ולהשאיר כאופציה רק את התחומים שמדברים אליה והיא רוצה להתנדב ולתרום בהם.
בדיקה כזו צריכה להיעשות גם לגבי מקום השירות. ההחלטה הראשונה בתחום זה היא האם לצאת מהבית ולהתגורר בדירה עם בנות נוספות, או להישאר בבית ולשרת בקרבת מקום. כל אחת מהאפשרויות הינה סבירה, וכל בת צריכה לבדוק מה מתאים לה.
במידה וההחלטה היא לצאת מהבית, צריכה הבת להחליט היכן היא רוצה לשרת. לכל יישוב יש אופי ייחודי לו. כדאי לעשות בירור ו/או לבדוק באתרי האינטרנט של העמותות השונות המפעילות את השירות הלאומי, מה כל יישוב מציע (גרעין, תנועות נוער, שבתות, התנדבות אחה"צ, פרויקטים בקהילה וכו'), ועל פי זה לבחור באיזה סוג של יישוב מתאים לה להתנדב.
כשהבת תצמצם את האופציות של תחומי השירות ותתמקד ביישובים בעלי מסגרת שרות המתאימה לה, תיווצר לה רשימה מצומצמת של מקומות לבדיקה- אותם תוכל לבדוק בסיירות.
חשוב שכל בת תעשה את המיקוד בצורה כנה ואמיתית עם עצמה. בירור זה חוסך הרבה "טיולים" בארץ ותסכולים ממקומות שאינם מתאימים.
חשוב מאד שהבת תברר על מקום השירות לפני שהיא נוסעת לבדוק אותו. חשוב לברר אם המקום ראוי מבחינתה, מה אופי המטלות של בנות השירות המשרתות בו? מי הרכזת? מה אופי הקבוצה? ככל שהנתונים יהיו ידועים מראש ויילקחו בחשבון- כך יהיו פחות נסיעות מיותרות ופחות אכזבות.
התמודדות עם תשובות שליליות:
אחד הקשיים בתהליך הקבלה למקומות שירות לאומי הינו התמודדות עם תשובה שלילית. ההתמודדות עם תשובה שלילית, ובייחוד עם כמה תשובות שליליות היא קשה, כיוון שהבת באה עם רצון טוב להתנדב, ונדחית. חשוב להבהיר – תשובה שלילית יכולה להיגזר ממגוון סיבות, ולאו דווקא מעידה על הבת באופן אישי. תשובה שלילית אינה מצביעה על כך שהבת לא "בחורה טובה", או "לא מתאימה לתחום". לפעמים זה פשוט מפני שאין מספיק תקנים כדי לקבל את כל הבנות המתאימות, ולכן צריך לחתוך. חשוב לעודד את הבת ולהראות לה את חצי הכוס המלאה, את הצדדים החזקים שלה, ולהציע לה תחומים או מקומות דומים, ללא לחץ. יש לבטוח ולהאמין בהצלחתה, ולשקף לה שבחיים זה כך, לפעמים מקבלים גם תשובות שליליות, והיא מספיק חזקה כדי להתמודד, ולפנות לאפיקים אחרים.
חשוב שההורים יאמינו שלבנות יש יכולות עצומות ומדהימות, שלא תמיד יצאו מן הכוח אל הפועל עד היום. בנות השירות הלאומי בתפקידים שונים עושות עבודת קודש, עבודת נתינה אמיתית ומסייעות לאנשים ברגעים הקשים שלהם. האנשים הללו מספרים על העזרה והנתינה של הבנות, והבנות מספרות על חוויות בלתי נשכחות, על השירות הלאומי כתקופה המעצבת את אישיותן ועל תקופה ערכית של צמיחה ופריחה ומציאת כיוון בחיים.
בזבוז זמן בשירות הלאומי:
במהלך השנים עד לסיומה של כיתה י"ב- הבת גדלה, התחנכה ונתמכה ע"י המשפחה ומוסדות החינוך בהם למדה. בסוף כיתה י"ב מסתיימות השנים בהן קיבלה והייתה עטופה במעטפת תומכת ובונה. עם היציאה לשירות לאומי מתחילות שנות הנתינה לעם ישראל. השירות הלאומי זו רק יריית הפתיחה – בעצם, הנתינה נמשכת כל החיים בבניית בית, בע"ה, ובגידול וחינוך הדור הבא.
על מנת לא "לבזבז" שנים יקרות על שירות לאומי, מדרשה ופסיכומטרי הוקמו מסגרות שילב המאפשרות לשלב את השירות הלאומי עם מדרשה. בצורה כזו הבת מרוויחה גם את השירות וגם את התמיכה החברתית והאווירה התורנית במדרשה. כמו- כן בכל מקום שתבחר לשרת יש אופציה לשלב לימודים לפסיכומטרי, כך שאין סיבה "למרוח" את השנים שאחרי התיכון על פני 4 שנים. אפשרי בהחלט להסתפק בשירות לאומי משולב.
ליווי הבת במהלך השרות הלאומי:
חשוב לציין כי הבנות מקבלות הדרכה, ליווי ותמיכה במהלך השירות הלאומי. הן יוצאות לסמינריון הכשרה מקצועי לפני תחילת השירות, מלוות ע"י רכזות השירות הלאומי ועל ידי הצוות המקצועי במקום בו הן משרתות, מקבלות העשרה תורנית, תמיכה ולימוד של נושא הכשרות בדירות, ליווי של עו"ס במידת הצורך, ותמיכה מתמדת של איש אחזקה לתיקונים סדירים בדירה.
יש כתובת לכל בעיה, קושי או מצוקה- חשוב להיעזר במשאבים הקיימים.
צופית אליצור, ראש מחלקת הכוונה, האגודה להתנדבות- שירות לאומי
עוד על שרות לאומי בלב אבות:
בת העוזבת את מקום השירות הלאומי במהלך השנה – מאז היא בבית… ללחוץ? להניח?
ליווי הורים במהלך השירות הלאומי – פה גיסר, יו"ר בת עמי , משוחחת על הקשיים והאתגרים שהבנות מתמודדות איתן במהלך השירות הלאומי והאופן שבו ראוי שההורים יהיו שותפים ויתנו מענה מתאים.
הורות והתבגרות: שרות לאומי – הכניסה לשרות לאומי היא מהפך שמשפיע באופן קריטי על הנערה על דמותה בעיני עצמה, כשהיא נכנסת לחלק הבוגר של החברה ועוברת מתפקיד של תלמידה נתרמת לתורמת ומעניקה. מאז הקמת השרות הלאומי מספר הבנות הלך וגדל, ומגוון התחומים המוצעים לבנות המשרתות הלך והתרחב. במקביל, מכיוון שעולמן הנפשי של בוגרות אולפנה ותיכון השתנה במידה מסוימת במהלך השנים, חלו תמורות באופן השרות. בתכנית הזאת ננסה להבין איזה תמורות עברו על בנות המשרתות בשרות לאומי במהלך חמישים שנה האחרונות, היכן נמצאת בת בוגרת תיכון, מהן השאיפות שלה, על מה היא חולפת, ומה הן ההעדפות שלה.
תהליך בחירת מקום שירות לאומי – תפקיד ההורים – יפה גיסר יו"ר בת עמי משוחחת על תהליך בחירת מקום שירות לאומי, על ההתלבטויות וההתמודדויות במהלך התהליך ועל מקומם של ההורים כתומכים בתהליך בחירת מקום השירות.
בחירת מקום לשירות לאומי – בתי מבולבלת מאד ממגוון האפשרויות הקיימות לשירות לאומי. לאחרונה נראה לי כי הבעיה היא שאינה סגורה על עצמה. אני מודאגת הן מהפן הדתי והן מהפן הנפשי, מה לעשות?