הכנת ילדים לקראת מצב חירום

האם ניתן להכין ילדים למצב חירום? האם בכלל רצוי להכינם מראש?

 

מחקרים העלו כי הזמן המתאים ביותר לארגון ולהכנה לזמן חירום, הוא במצב של רוגע יחסי ושיקול דעת. כלומר – דווקא מצב של רגיעה הוא המצב האופטימלי להכנה נפשית ופיזית לקראת מצב של מתח העלול להיווצר בעתיד.

אומנם, אין בידנו לצפות בבירור את מאפייני מצב החירום העתידי – כל אירוע שונה מקודמו, ואין לדעת מראש מתי יתחולל שוב ומה יהיה גילו ועולמו הנפשי של הילד כאשר יעמוד פנים אל פנים מול מציאות של מלחמה או חירום. אך יחד עם זאת, יש גורמים משותפים לכל מצבי המתח הביטחוני: החרדה, אי-הוודאות, החשש לגבי פגיעה פיזית, הצורך לגייס משאבים נפשיים להתמודדות עם השינוי – ויש בידנו אפשרות להכיר לילד את משמעותן של תחושות אלו ולעזור לו להתכונן לקראתן בטרם חווה אותן בפועל.

חשוב לשוחח עם הילד על אירועים הקשורים בפעילות ביטחונית חריגה. אחד האמצעים היעילים ביותר העומדים לרשותנו כדי להכין את הילד להתמודדות עם מצב של מתח ביטחוני – הוא השיחה. ילדים, על פי גילם והבנתם, מעוּרים בנעשה בארץ. הורים יכולים לשוחח עם ילדיהם על אודות ההתרחשויות האחרונות בתחום הביטחון – מינוי רמטכ"ל חדש, החלטה על אודות הארכת משך השירות בצה"ל, אירועים חריגים אם כי לצערנו שכיחים למדי, כמו הנחת מטען חבלה, התנכלות לאוטובוס אזרחי, ומצבים של מתח ביטחוני באחת הגזרות, גיוס למילואים וכו'.

לעיתים חוששים הורים שמא יחיה ילדם בחרדה אם יספרו לו על סכנות ומצבי-מתח, והם מעדיפים לקוות, שדבר התרחשויות כאלה לא יגיע לאוזניו. ילדינו חשופים לאמצעי התקשורת ההמונית, ואי-אפשר למנוע מהם לדעת את הנעשה סביבם. ילד יהיה מפוחד וחרד הרבה יותר אם ייזון מקטעי מידע, שמועות וסיפורים מעוותים. מצב של חוסר ידע וערפול, מגביר את תחושת החרדה ומקשה על ההתמודדות.

ילדים שלמדו כי "אסור לשאול" ו"לא צריך לדעת" ייטו להשתמש במנגנונים של הכחשה, הדחקה וסילוף כאשר הם נתקלים במציאות מעוררת חרדה.

זיו וישראלי (1973), מצאו כי ילדי הקיבוצים שהופגזו בתקופת מתחמת ההתשה בצפון, לא היו חרדים יותר מילדי קיבוצים בעורף. הם הסבירו ממצא זה בכך שבקיבוצים המופגזים מרבים המבוגרים לשוחח עם הילדים על המתרחש, לענות על שאלותיהם ולהכין אותם לצפוי בעתיד. מכאן שדיונים בנושא זה בין הורים לילדיהם או מבוגרים אחרים לילדים, עשויים להוריד את רמת החרדה של הילדים גם כאשר הם נתונים במצב של איום ממשי.

רצוי לשבת עם הילדים ולהסביר להם פשר אירועים חריגים שאירעו, תוך כדי התייחסות לשאלותיהם, לתהיותיהם ולגילויים של מתח וחרדה – אם מתעוררים. חשוב לאפשר להם לשאול שאלות המבהירות למבוגר מה קשה להם להבין ומהוות פתח לשיחה בין ההורה לילדו, במהלכה יעזור לו להתמודד עם מציאות קשה וכואבת שאין מפניה מנוס.

רצוי לא להלעיט את הילד בפרטים מיותרים, לא להרבות בתיאור מחזות זוועה שלא לצורך, אל יחד עם-זאת להציג את המציאות כמות שהיא, ללא שיפוץ והכחשה.

מתוך "משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו" עמ' 83-84, מאת עמירם רביב  ועדנה כצנלסון. מהדורת 1986.

משבר ושינוי בחיי הילד ומשפחתו

פותחים שולחן – לפרשת שמות

'דרוש מנהיג' – "וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" (ג,י) – מהן התכונות המאפיינות את האיש שנשלח לגאול את ישראל ולהנהיגם? (עיינו למשל: "ויגדל משה ויצא אל אחיו וירא בסבלותם", "ויקם משה ויושיען וישק את צאנן", "מי אנוכי כי אלך אל פרעה", "לא איש דברים אנוכי…כי כבד פה וכבד לשון אני")? מה היחס בינו לבין דמויות המנהיגים שאנו מכירים כיום מתחום הפוליטיקה והמדינאות? איזה משקל אתם נותנים ליכולת הרטורית, להופעה החיצונית ולהיותו 'עובר מסך' של מנהיג/שגריר/נואם, לעומת עצם האישיות והמידות שלו? מה פשר העובדה שדווקא מנהיג ישראל גדל כילד בביתו של פרעה הרשע כנסיך מצרים, ואת מרבית שנותיו הבוגרות בילה בארץ זרה (מדין) וְעָבַד כְּרוֹעֶה צאן?

'יאללה, מכות, יאללה' –  "וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ" (ב,יג) – בשנים האחרונות אנו עדים להתעצמות משמעותית של תופעת האלימות בארץ. מה גורם לחברה בישראל להיות כה אלימה? מה מביא ילד לסגל לעצמו את הכוחנות והאגרסיביות כשיטה לפתרון בעיות? האם אלימות מילולית חמורה, בעיניכם, פחות מאלימות פיזית? מדוע? איך לדעתכם נכון להתמודד עם העניין? (ענישה מחמירה יותר/הגבלה על פרסום תכנים אלימים במדיה/חינוך לסובלנות/משהו אחר)?

מקומות מקודשים – "וַיֹּאמֶר אַל תִּקְרַב הֲלֹם שַׁל נְעָלֶיךָ מֵעַל רַגְלֶיךָ כִּי הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אַתָּה עוֹמֵד עָלָיו אַדְמַת קֹדֶשׁ הוּא" (ג,ה) – עבור רבים בית הכנסת מהווה מקום מפגש שבועי ומוקד התרחשות חברתית. משמח מאוד לראות חברים שלא נפגשת איתם שבוע שלם, ובאופן טבעי יש גם הרבה על מה לדבר. מכאן קצרה הדרך להפוך את בית הכנסת למוקד דַבֶּרֶת בלתי פוסק וקבינט מדיני-בטחוני-כלכלי רועש. כיצד אפשר לשמור על אופיו של בית הכנסת כ'מקדש מעט' ויחד עם זה למצוא דרך לתת מקום חיובי להתרחשות החברתית? מה לדעתכם השורש של תופעת האיחורים לבית הכנסת, המענה לסלולארי באמצע חזרת הש"ץ ומועדון העלעול בעלוני השבת? האם הקושי 'להתחבר' לתפילה הוא בעצמו הבעיה שלנו, או שהוא סימפטום למשהו עמוק יותר?

 

הרב יוני לביא, רב אולפנת אמי"ת להבה בקדומים ואולפנית ישורון בפ"ת, מנהל מוקד חברים מקשיבים לנוער והאתר למחנכים מילה טובה, וחבר ותיק בצוות לב אבות.

  054-6702313

חלק מן השאלות פורסמו בשנת תש"ע בעלון הצעירים "עולם קטן" במדור "הביעו עמדתכם"

 

עלון 'סוגרים שבוע' להדפסה – לפרשת שמות

פ"ש חינוך לפרשת שמות

פותחים שולחן – לפרשת ויחי

אריכות ימים "וַיְחִי יַעֲקֹב בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם שְׁבַע עֶשְׂרֵה שָׁנָה וַיְהִי יְמֵי יַעֲקֹב שְׁנֵי חַיָּיו…" (מז,כח) – איך אתם מרגישים ביום בו מציינים שחלפה לה עוד שנה ויש לכם יום הולדת – שמחים/עצובים/מאוכזבים/מהורהרים? לוּ הייתם מקבלים אפשרות לחיי נצח בעולם הזה, האם הייתם מסכימים? אם הייתם יכולים לעצור את הזמן – באיזה גיל הייתם בוחרים לעשות את זה – כילדים, בני נוער, מבוגרים, קשישים? אם הייתה לכם האפשרות להיוולד מחדש – מה הייתם עושים אחרת? אם חס וחלילה  הייתם מגלים שנותרה לכם עוד שנה אחת בלבד לחיות – מה הייתם עושים איתה, האם הייתם משנים משהו מהאופן בו אתם חיים עכשיו?

ברכה של צדיק– "וַיְבָרֶךְ אוֹתָם אִישׁ אֲשֶׁר כְּבִרְכָתוֹ בֵּרַךְ אֹתָם" (מט,כח) – איך 'עובדת' ברכה של צדיק? האם זו תפילה שאולי תיענה/גזירה מוחלטת שבוודאי תתרחש/צפיית העתיד? התופעה של נהירה אל אנשים הנחשבים כמקובלים וצדיקים לקבלת ברכות, קמיעות וסגולות נפוצה כיום מאוד. מהם הצדדים הטובים והרעים שלה? כשאתם בצרה – האם אתם פונים אל צדיק שיברך אתכם? (אל מי?) פועלים בדרך אחרת? למה?

העתיד – "וַיִּקְרָא יַעֲקֹב אֶל בָּנָיו וַיֹּאמֶר הֵאָסְפוּ וְאַגִּידָה לָכֶם אֵת אֲשֶׁר יִקְרָא אֶתְכֶם בְּאַחֲרִית הַיָּמִים" (מט,א) – איך אתם מדמיינים את "אחרית הימים"? מה יהיה שונה? מה מביא אתכם לדמיין כך את העתיד? לוּ היית לכם הבחירה להיוולד בתקופה אחרת ובנסיבות אחרות איך ומתי הייתם רוצים להופיע בעולם?

נקמה – "וַיְצַוּוּ אֶל יוֹסֵף לֵאמֹר אָבִיךָ צִוָּה לִפְנֵי מוֹתוֹ לֵאמֹר: כֹּה תֹאמְרוּ לְיוֹסֵף אָנָּא שָׂא נָא פֶּשַׁע אַחֶיךָ וְחַטָּאתָם כִּי רָעָה גְמָלוּךָ וְעַתָּה שָׂא נָא לְפֶשַׁע עַבְדֵי אֱלֹהֵי אָבִיךָ" (נ, טז-יז) – מה מפתה כל כך בלנקום במי שפגע בנו? מדוע התורה רואה זאת בשלילה? איך מתגברים על היצר הזה? האם ישנן נסיבות בהן הנקמה היא חיובית?

 

הרב יוני לביא, רב אולפנת אמי"ת להבה בקדומים ואולפנית ישורון בפ"ת, מנהל מוקד חברים מקשיבים לנוער והאתר למחנכים מילה טובה, וחבר ותיק בצוות לב אבות.

  054-6702313

חלק מן השאלות פורסמו בשנת תש"ע בעלון הצעירים "עולם קטן" במדור "הביעו עמדתכם"

 

עלון 'סוגרים שבוע' להדפסה – לפרשת ויחי

פ"ש חינוך לפרשת ויחי

זרקו את הבן מן הישיבה

שאלה:

בני למד עד לפני חנוכה בכיתה י' בישיבה תיכונית. עם היציאה לחופשה נכפתה עלינו "חופשה" ללא הגבלת זמן. בננו נזרק מהישיבה. אינני יכול לומר שאני מופתע. קיבלנו כמה וכמה אזהרות על התנהגות שאינה הולמת. הוא מגדל שיער, מסתובב עם בנות, מעשן, רואה סרטים בפלאפון באופן לא מבוקר, ולא עסוק בלמידה. בחודשים האחרונים ניסינו לדבר על ליבו לא פעם ולא פעמיים אולם שום דבר לא זז. כעת מסתיימת חופשת חנוכה, איננו יודעים עדיין לאן פנינו מועדות מבחינה מעשית, אך שאלתי העקרונית היא: האם לגלות כלפיו אמפתיה, או להצטרף לביקורת של הישיבה?

 

תשובות:

 

שושנה היימן, יועצת ומנהלת לייף סנטר ומכון ניופלד:

המראה החיצוני שלו, ההתנהגויות שלו, ההתנגדויות שלו, הקשיחות שלו כל אלה הם תוצאות של מגננות שהתחזקו עם הזמן. אתם הכתובת היחידה שלו כרגע. אם תפנו גב אליו ותצטרפו לביקורת של אחרים, הוא יישאר לבד והמצב רק יכול להתדרדר.

במצב שאתם מתארים, בנכם לא קשוב לשום ביקורת כי כבר "לא אכפת לו."  מבחוץ, הוא נראה כנער שמתריס, מתחצף, בז, וכפוי טובה.  מבפנים, התמונה האמתית שונה לחלוטין.  הוא בהחלט צריך אתכם ואת האמפתיה שלכם.  אתם הכתובת היחידה שלו כרגע.  אם תפנו גב אליו ותצטרפו לביקורת של אחרים, הוא יישאר לבד והמצב רק יכול להתדרדר.

המראה החיצוני שלו, ההתנהגויות שלו, ההתנגדויות שלו, הקשיחות שלו – כל אלה הם תוצאות של מגננות שהתחזקו עם הזמן מפגיעות גדולה מדי לשאת. בנכם לא עושה את מה שהוא עושה מתוך רצון. הוא לא יכול לשלוט על זה. מזמן מוחו הפעיל מגננות כדי לשמור עליו.  מגננות אלו באמת מגנים עליו מחוויות פגיעות שמעוררות רגשות כמו אכזבה, עצב וצער.  אבל למגננות האלו יש מחיר מאוד גבוה – הן מונעות מבנכם להרגיש אכפתיות, יכולת לחשוב פעמיים, רצון ללמוד, יכולת לראות טעויות או לקבל ביקורת, יכולת להתחשב בדעות של אחרים, ועוד ועוד.  בעצם המגננות האלו גורמות לו לתפקד כילד הרבה יותר צעיר מגילו. בנוסף, בנכם נשאר בבהלה מתמדת כי אין לו מנוחה נפשית, והעישון ומשיכה לסרטים בפלאפון הם רק שני סימנים למאמץ שלו לצמצם את תחושת הבהלה.

בנכם צריך אתכם. אתם יכולים להיות המטפלים הטובים ביותר. המגננות האלו צריכות להתרכך ובנכם צריך להרגיש שוב את הרגשות החיוניים המניעים את תהליכי ההתבגרות והתנהגות אחראית. אתם יכולים לקבל את הדרך לספק לבנכם את התנאים ההכרחיים שיעזרו לו לחזור לעצמו, בחור רגיש, אכפתי, מתחשב ואחראי.

בברכה,

שושנה הימן

www.lifecenter.org.ilwww.neufeldinstitute.co.il

 

:

מתוך הסיפור נראה שהבן שלכם זקוק לגירויים חזקים בכדי להרגיש את החיים. זה לא מקרה שהוא גם עם בנות וגם עם סיגריות וגם עם סרטים לא מבוקרים. הוא חי בקצה. יש סיבה שהחיים הנורמטיביים לא מדברים אליו. יש להגיע איתו לשיחה שהנושא שלה והאווירה בה רחוקים מאד מכיוון משמעתי. במידה ולא ילך בדרך הטובה והנעימה, אולי יגיע הזמן להשתמש בדרך הטובה והקשה. המטרה תהיה לגרום לו לרדוף אחריכם במקום שאתם תחזרו אחריו ללא הרף.

לאב היקר והמודאג שלום וברכה,

כואב מאד לקרוא את הסיפור שלך, ולפני הכל אני משתתף השתתפות כנה בצערכם, במיוחד כשהילד ללא מסגרת כרגע – דבר גרוע ביותר כשלעצמו. אך דווקא עומק הצרה מכריח אותנו להעמיק יותר בתוכנו ולחפש משאבים חבויים השמורים לנו למצבים מעין אלה. מתוך המבט הזה ננסה לענות על שאלתך.

לעצם העניין וכתשובה לשאלתך, יש לבדוק קודם את ה"מה" ואחר כך את ה"איך". כדי לענות על השאלה כיצד להגיב להתנהגות הבן, שאל את עצמך מה אתה רוצה ומה חשוב כרגע ביחסים עם הבן שלך לאור המצב החמור שהגיע אליו. או במילים אחרות איזו מבין התגובות תקדם את המצב העגום של הבן שלכם ושל יכולת ההשפעה שלכם עליו.

ישנם כמה נעלמים בסיפור שלכם שפתרונם יכול לתת לנו כיוון להתקדמות. למשל, כמה זמן נמשך המצב הזה? מה היה מצבו הלימודי וההתנהגותי לפני? מה הישיבה עשתה מצדה בעניין? איך הבן מתפקד באופן כללי בבית, מולכם, מול אחיו ומול החברים? מה הבן כן אומר מעבר לסירוב שלו? האם קיים מבוגר שמשפיע או יכול להשפיע עליו חיובית?

בכל אופן, מתוך הסיפור נראה שהבן זקוק לגירויים חזקים בכדי להרגיש את החיים. זה לא מקרה שהבן שלכם גם עם בנות וגם עם סיגריות וגם עם סרטים לא מבוקרים. הוא חי בקצה. יש סיבה שהחיים הנורמטיביים לא מדברים אליו. אולי הם משעממים אותו. אולי הוא לא יודע איך או פשוט לא יכול להצליח במסגרת הנוכחית.

בכדי לקבל תשובות לשאלות הללו עלינו להגיע איתו לשיחה שהנושא שלה והאווירה בה רחוקים מאד מכיוון משמעתי. יש לשאול אותו שאלה פשוטה ורבת עוצמה: "מה אתה רוצה?". הכוונה, "איך אתה רוצה לסיים את תקופת הישיבה/תיכון? מה אתה רוצה שיהיה לך ביד בסוף התקופה הזו?" מטרת השאלות הללו לחבר אותו ל"אני" היותר פנימי שלו – זה שלא חי רק את הרגע ופיתוייו – אלא יודע לחשוב קדימה ולחלום על חיים מספקים ומלאי עשייה חיובית.

לתת לו לדבר. להקשיב לו. לנסות להבין למה הוא "יורה לעצמו ברגל" והאם הוא מבין בכלל את ההשלכות של בחירותיו. לנסות בכל דרך לגרום לו להבין שיש לו הרבה מה להפסיד בבזבוז של השנים הללו.

מישהו צריך לקיים איתו את השיחה הזו. אם למרות הפערים הקשר ביניכם מאפשר את השיחה הזו, דאגו לקיים אותה. מתוך דבריך לא ברור אם קיימתם שיחה ראויה או שהדיבורים היו של "שיחות מסדרון" שבדרך כלל לא נושאות פרי ובוודאי לא בנושאים עדינים.

במידה וזכיתם לרגע חסד והבן גילה את רצונו האמיתי למלא את חייו בעשייה חיובית שבראשה למידה ובניית האישיות, נסו לבדוק איתו על מה זה נופל, וייתכן שתצטרכו לגשת לאבחון בכדי להעריך את היכולות הרגשיות והלימודיות שלו.

החזרה שלו למסגרת חינוכית חיונית ביותר, אך רק לאחר החלטה של הבן שתכליתה "חישוב מסלול מחדש". עליו לעשות צעדים ראשונים בעניין בטרם יחזור לישיבה הנוכחית או למסגרת אחרת. זאת כדי להבטיח שלא ייקח איתו את הבעיות למקום החדש. בכל אופן, בינתיים, יש לבנות איתו סדר יום מפורט ומלא הכולל מרכיבים של למידה ועשייה שיאפשרו לו לצמצם פערים לימודיים ולהיות שקוע בעולם חיובי.

ואולי ייתכן שהבן שלכם הוא "ילד כוח" ואז יש לדבר אליו בשפה שהוא מבין כי היא ורק היא יכולה להניע אותו לפעולה חיובית.

במידה ולא הולך בדרך הטובה והנעימה, אולי הגיע הזמן להשתמש בדרך הטובה והקשה. המטרה היא לגרום לו לרדוף אחריכם במקום שאתם תחזרו אחריו ללא הרף.

כיצד? הרעת תנאים. אם כיום הוא מקבל הטבות מסוימות כדוגמת זמן מחשב וחבילת סלולאר – קחו אותם ממנו. אם הוא לא מבין את ערכה של מסגרת לימודית, הוא מבין היטב ערכו של מחשב וטלפון נייד. המטרה היא להחזיר אותו לשולחן הדיונים כשאתם מנהלים את הדיון וההחלטות מעמדת כוח.

את הקו הנוקשה עליכם להציב ולהציג בפניו בשיחה מטרימה, שהרי אין עונשין אלא אם כן מזהירין, ואז להעמיד בפניו את הבחירה ולקוות שיבחר בדרך הטובה. אם לא, זו לגמרי הבחירה שלו ועליו לשאת בתוצאות. תתכוננו לאפשרות של "צונאמי" גדול מצדו ולהפגנות והרמות קול, אך זה בדיוק המבחן שלכם כהורים – ללמד אותו לשאת בתוצאות של בחירותיו.

מאחל ומקווה בשבילכם, שלא תצטרכו להשתמש בדרך הקשה, ושהדברים יסתדרו מתוך שיח וקרבה ותרוו ממנו הרבה נחת בהווה ובעתיד!


נייד: 052-6070954
אתר: www.more-lanoar.co.il

 

הרב יוני הולנדר, מנהל בית המדרש התיכוני אור תורה אריא"ל, רמות, ירושלים, ויועץ זוגי:

יש לשוחח עם הבן באווירה רגועה על מצבו ועל המשך דרכו מתוך אמפתיה ודאגה. בתהליך ההיפרדות מן הישיבה כדאי מאד להיעזר בקציני ביקור סדיר מטעם המועצה שתפקידם ללוות תלמידים במצב כזה עד למציאת מסגרת חינוכית מתאימה.

באופן עקרוני חשוב לציין שהתופעה של 'להזרק מהישיבה' הולכת ומצטמצמת בשנים האחרונות. הפעילות של משרד החינוך וגם של הנהלת החמ"ד בעניין יצרה את המצב (הרצוי והנכון) הזה.

יחד עם זאת, בודאי יש מצבים של חוסר התאמה בולט בין הקו החינוכי של המוסד לבין השאיפות וההתנהלות של חלק מהתלמידים ונכון לאפשר 'היפרדות' של המוסד והתלמיד.

כל זה קשור לתמונה הכללית, עכשיו לתמונה הפרטית אצלכם בבית.

נראה לי שנכון להושיב את הבן לשיחה רצינית באוירה רגועה. (אולי בבית קפה?)

ולשאול כמה שאלות:

  • האם המצב הזה הוא התגשמות שאיפותיו של בנכם שרצה לעזוב את המוסד שלו רק שלא היה לו האומץ ו/או היכולת, או שהוא היה מעדיף להישאר למרות ההתנהלות החלקית שלו?
  • מהם שאיפותיו? עם מה הוא רוצה לצאת מתקופת התיכון?
  • באיזה סוג מוסד הוא רוצה ללמוד: פנימייתי ישיבתי? תיכוני עם לינה בבית?

אם מרגישים שאפשר להעמיק יותר בשיחה אז אולי כדאי גם לשאול מהם השאיפות הרוחניות שלו? איזה מין מבוגר הוא היה רוצה להיות מבחינה רוחנית וערכית?

אפשר ליצור מצב שבו הוא לא יצטרך לתת תשובות מידיות לשאלות הללו. אפשר לקבוע ישיבת המשך שבה הוא יצטרך לבוא עם תשובות. (וחשוב לדאוג שהוא ירשום לעצמו את השאלות).

נראה לי כי חשוב מאד שהוא יבין שהוא בצומת דרכים מאד חשובה והניסיון הבא במוסד הבא חייב להצליח. הוא צריך לדעת שהוא צריך להגיע מחוייב למסגרת ולדרישותיה ושלא יקרה שמוסד הלימודים הבא שלו הוא עוד תחנה בדרך למטה חלילה.

בעניין האמפתיה אני חושב שמאד נכון לגלות כלפיו אמפתיה והבנה – זה תמיד לא נעים להיות מסולק מבית הספר. ואין ספק שזה גורר הרגשות כואבות גם אם הם לא מורגשות על פני השטח.

כמו כן לא נכון 'ליישר קו' עם הישיבה וביקורתה. הבן שלכם מתחיל בתהליך הפרדות מהישיבה ואתם לא רוצים שהוא יזהה אתכם עם ההיפרדות הזו. אני חושב שמילת המפתח כאן היא דאגה. חשוב שהוא ירגיש שאתם דואגים לו.

ועוד עניין , טכני אבל חשוב. ע"פ החוק הרשות המקומית (העירייה או המועצה האיזורית/מקומית) מופקדים על כך שכל הילדים הגרים בתחומם יהיו משובצים בבית ספר כלשהו. לצורך כך יש קבס"ם (קציני ביקור סדיר) בכל מועצה שתפקידם ללוות את התלמידים שאין להם מסגרת עד למציאת מסגרת מתאימה עבורם. אני מאד ממליץ להעזר בהם. מדובר באנשי מקצוע המכירים טווח רחב של מסגרות ויודעים 'לפתוח דלתות' סגורות. חוץ מזה חשוב לדעת שהמוסד שהרחיק את בנכם מחוייב לעזור גם הוא במציאת מסגרת חלופית ובעצם אין לו סמכות לסלק תלמיד עד שאין לו מסגרת חלופית.

בהצלחה רבה!

 

ד"ר חנה קטן, רופאת נשים ופריון מומחית:

הדרך ארוכה וכואבת, אולם אינכם מפחדים. בינתיים הרעיפו עליו מאהבתכם, קבלו אותו כמות שהוא, ובמקביל התפללו עליו.

אתה מתאר סיטואציה מאד כואבת. פרותיך המתוקים מתעטרים במעטפת קוצנית [זמנית!]. כמה טרחתם ועמלתם על צמיחתו. כמה אתם מתפללים להצלחתו, לקרבת א-ל, לקשר חם עם ריבונו של עולם- ועם עצמו, בעיקר. אך אינכם מפחדים מדרך ארוכה. והישועה- בוא תבוא, בקצב ובצורה המדויקת לנשמה שלו. ובינתיים, תרעיפו עליו מאהבתכם, חייכו אליו, חבקו אותו, הראו שאתם שמחים בו, מקבלים אותו כמות שהוא.  חזקו בו את האמון בעצמו, במשפחתו, ביכולותיו. ובמקביל- התחברו לנעים זמירות ישראל. אין כמו ספר התהילים- לשמח לב אנוש. וקמעה, קמעה- כך היא גאולתם של ישראל- הישועה- בוא תבוא. האמינו בזה!

אתר: http://www.katanchana.co.il
מרפאת רפאל      רחוב אהרונוביץ 17, בני ברק   טל'- 03-5605001, 
מרכז רפואי 'רְפָא נָא', בית הדפוס 12ג, גבעת שאול. 02-6526552, פקס 02-6510896  

 

ד"ר דניאל גוטליב, פסיכולוג קליני – מאמר נוסף בעניין:

נשירה מבית ספר איננה מתחילה ביום אחד אלא הינה סופו של תהליך הנמשך חודשים אם לא שנים. כאשר נער מגיע למצב של נשירה כבר קשה מאד לעזור לו. לא רק שהוא בדרך כלל נמצא בפיגור משמעותי בחומר הלימודים, אלא שהוא גם הגיע למצב של ייאוש, פקפוק ביכולתו ללמוד ולעמוד במשימות החינוכיות ונהיה עצוב ואף מדוכא.

עם זאת, הורים יכולים לזהות סימנים מוקדמים לנשירה כמו ירידה בהישגים לימודיים, איחורים והיעדרויות רבים, אי הכנת שיעורי בית, אדישות  כלפי בית הספר, תלונות רבות על מורים והתחברות לילדים אחרים אשר מתקשים גם הם בלימודים או אשר בעצמם כבר נשרו. כמו כן, ילדים המרגישים את עצמם מנוכרים מבית הספר וממטלות לימודיות הינם בסכנה של נשירה.

ילדים לא נושרים כי טוב להם בבית הספר או כי  הלימודים ממלאים אותם בסקרנות וסיפוק. נושרים רבים הינם בעלי ליקויי למידה כגון דיסלקציה, בעיות שפה, קשיים בהבעה בכתב או קשיי קשב וריכוז. עבורם החוויה הלימודית הייתה רצופה תסכולים בגלל הקשיים בעמידה בקצב של הכיתה, בהגעה להישגים להם הגיעו שאר הילדים, חוסר העמידה בציפיות של ההורים שלהם ואף אי יכולת לעמוד בציפיות שלהם מעצמם. ילדים אלו חשים כי אין הם מצליחים להגיע לשליטה על המסגרת החינוכית – דבר שגורם להם מועקה – ועל כן הם מחליטים כי הדרך היחידה שהם יכולים להרגיש מידה מסוימת של שליטה, היא פשוט לברוח מבית הספר.

לעומת ילדים עם קשיי הלמידה, סוג אחר של ילדים הנושר מבית הספר הם ילדים עם מועקות רגשיות שאינן קשורות ליכולתם הלימודית כי אם ליכולתם לגייס את כוחות הנפש הנדרשים על מנת לעמוד בתסכולים הרגילים של בית הספר, בדרישות של זמן ומאמץ, בכישלונות שכמעט כל תלמיד נוחל מדי פעם ובתחרות מול ילדים אחרים. מצבים שכאלו יכולים להיגרם מכך שהילד נתון ללחצים רבים בעקבות אירועים או התרחשויות במשפחה – אובדנים, התעללות, מאבקים קשים בין ההורים – או בשל חוסר בטחון, דימוי עצמי נמוך או דיכאון.

הנשירה קיימת גם בקרב ילדים הבאים ממשפחות אשר אינן מעודדות את ילדיהם לסיים את התיכון ולהגיע ללימודי המשך. נדמה כי כיום חלה ירידה משמעותית במספרן של משפחות שכאלו אם כי הסטטיסטיקה עדיין מצביעה על שיעור נמוך יותר לזכאות לתעודות בגרות בישובים הנחשבים "חלשים" יותר.

אז מה לעשות?

כמו ברוב הבעיות האחרות של ילידם, המפתח לטיפול מוצלח נעוץ בזיהוי מוקדם. חובה על הורים להיות מעורים בנעשה עם ילדיהם בבית הספר ולעקוב אחרי ההתקדמות שלהם. כאשר ילד מתקשה בלימודיו, אין לתלות את זה בכך שהוא "עצלן" או בכך שהמורה "לא בסדר". יש תמיד לוודא אם אין לילד קושי בלמידה ואם קיימת דרך אחרת ללמד, ואפילו לחשוב להעבירו לבית ספר אחר המתאים לו יותר.

יש להיות זהירים וערים לסימנים מוקדמים של עצבות או דיכאון אצל ילדים. ניתן לזהות מצבים שכאלו על ידי שינויים משמעותיים בהרגלים ובחיים היומיומיים של הילדים בתחומים של אכילה, שינה, עצמאות, מצבי רוח ויחסים עם בני משפחה.

במקרים שבהם ילדים נמצאים על סף הנשירה או כבר נשרו, יש להיזהר מביקורתיות יתר. הילד יודע שזה לא בסדר ושאתם מאוכזבים. הוא לא צריך לשמוע את זה עוד מאתיים פעמים. בראש וראשונה הוא זקוק לאהבה, הבנה ותמיכה. תמיד אפשר להשלים בגרות אחרי הצבא. יש להיזהר שלא לגרום לילד להתרחק מהמשפחה ולהסתבך עם אותם הדברים הנמצאים ברחוב.

יש לזכור כי יש ילדים אשר אינם בנוים ללימודים בבית הספר או שאין להם את הבגרות הנדרשת על מנת לשבת בבית הספר, לעמוד בדרישות ולהתמודד עם התסכולים. יש לזכור כי חלק מילדים אלו לוּ היו חיים לפני 1000 שנה, בתוך חברה עם דרישות וציפיות אחרות, היו מצליחים. יש לעודד ילדים אלו למצוא את התחום שבהם הם יכולים להצליח.

ד"ר דניאל גוטליב, פסיכולוג קליני, מטפל משפחתי, מנהל קליני של מכון שינוי, הרצליה.

עוד בעניין סילוק מן הלימודים:

סולק מהלימודים ונמצא בבית

פותחים שולחן – לפרשת ויגש

ילד במשפחה – "יֶשׁ לָנוּ אָב זָקֵן וְיֶלֶד זְקֻנִים קָטָן" (מד,כ) – האם לדעתכם יש משמעות מיוחדת למיקום של הילד בתוך המשפחה? (בכור/הצעיר ביותר/ילד 'סנדוויץ'/בת בין חמישה בנים, או להפך/תאומים/ילד שנולד לזוג בגיל מבוגר מאוד או אחרי שנות ציפייה ארוכות). לְמַה צריכים ההורים לשים לב כדי שהמעמד המיוחד לא ישפיע לרעה על הילד?

סיכונים – "וּלְקַחְתֶּם גַּם אֶת זֶה מֵעִם פָּנַי וְקָרָהוּ אָסוֹן" (מד,כט). רש"י: "שהשטן מקטרג בשעת הסכנה".

איפה עובר הגבול בין לקיחה של סיכון סביר כחלק מהחיים לבין הסתכנות מוגזמת ולא אחראית – נסיעה בטרמפים (באילו נסיבות?), נהיגה בעייפות, פגישה עם מישהו שהכרתם באינטרנט, קפיצה ליהודייה, טרק לדרום אמריקה?

טוב הצומח מהרע –  "וְעַתָּה אַל תֵּעָצְבוּ וְאַל יִחַר בְּעֵינֵיכֶם כִּי מְכַרְתֶּם אֹתִי הֵנָּה, כִּי לְמִחְיָה שְׁלָחַנִי אֱלֹקִים לִפְנֵיכֶם" (מה,ה) – יצא לכם לפגוש בחיים סיטואציות שנראו שליליות ובסוף התברר שצמח מזה דבר טוב? נסו לתת דוגמאות מחייכם הפרטיים ומההיסטוריה של עם ישראל. האם הדבר בידי שמים בלבד או שגם לנו יש חלק והשפעה על הדבר?

ארץ ישראל – "מַהֲרוּ וַעֲלוּ אֶל אָבִי וַאֲמַרְתֶּם אֵלָיו כֹּה אָמַר בִּנְךָ יוֹסֵף… רְדָה אֵלַי אַל תַּעֲמֹד" (מה,ט) – האם יש משהו שיכול לגרום לכם לעזוב את הארץ, ואפילו למשך זמן מוגבל? (טיול, אופציה לקידום בעבודה והעלאה במשכורת בחו"ל, מצוקה כלכלית חריפה, סכנה ביטחונית גדולה, בעיות חברתיות, אי-מציאת בן/ת זוג).

לחצים מבחוץ – "וְיָשַׁבְתָּ בְאֶרֶץ גּשֶׁן וְהָיִיתָ קָרוֹב אֵלַי…וְכִלְכַּלְתִּי אֹתְךָ שָׁם…פֶּן תִּוָּרֵשׁ אַתָּה וּבֵיתְךָ וְכָל אֲשֶׁר לָךְ" (מה,יא) – האם כדאי להימנע מקבלה של כספים וסיוע אחר (דוגמאות מתחומים שונים: תקציבים ממשלתיים, הסיוע האמריקני למדינת ישראל, עזרה מההורים) מחשש שזה יגרור השפעות ולחצים נלווים ותלות שתפגע בהתנהלות העצמאית ובנאמנות לדרך ולערכים שלכם?

בחירת מקצוע – "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה אֶל אֶחָיו מַה מַּעֲשֵׂיכֶם וַיֹּאמְרוּ אֶל פַּרְעֹה רֹעֵה צֹאן עֲבָדֶיךָ גַּם אֲנַחְנוּ גַּם אֲבוֹתֵינוּ" (מו,ג) – מה השיקולים שצריכים להנחות אותנו בבחירה של מקצוע לחיים – משהו שמעניין אותי/ שמרוויחים בו הרבה כסף/ שקל למצוא בו עבודה / מקצוע המתאפיין בשעות עבודה נוחות שיאפשרו להקדיש זמן למשפחה / שעם ישראל זקוק לו במיוחד? באיזה סדר חשיבות אתם מדרגים את הרשימה הנ"ל?

אנשי רוח – "וְאֶת הָעָם הֶעֱבִיר אֹתוֹ לֶעָרִים מִקְצֵה גְבוּל מִצְרַיִם וְעַד קָצֵהוּ. רַק אַדְמַת הַכֹּהֲנִים לֹא קָנָה כִּי חֹק לַכֹּהֲנִים מֵאֵת פַּרְעֹה וְאָכְלוּ אֶת חֻקָּם אֲשֶׁר נָתַן לָהֶם" (מז, כא-כב) – האם לדעתכם מדינה כיום צריכה לתת יחס מיוחד לאנשי הרוח שלה? (להעניק להם הטבות והקלות / תמיכה כלכלית / פטור משירות צבאי).

 

הרב יוני לביא, רב אולפנת אמי"ת להבה בקדומים ואולפנית ישורון בפ"ת, מנהל מוקד חברים מקשיבים לנוער והאתר למחנכים מילה טובה, וחבר ותיק בצוות לב אבות.

  054-6702313

חלק מן השאלות פורסמו בשנת תש"ע בעלון הצעירים "עולם קטן" במדור "הביעו עמדתכם"

 

עלון 'סוגרים שבוע' להדפסה – לפרשת ויגש

פ"ש חינוך לפרשת ויגש

"הורות והתבגרות": ערכים בתרבות הפנאי המערבית

DSC01082

להאזנה להקלטת התוכנית:


 

 

 

הרב יוני לביא, רב אולפנת אמי"ת להבה בקדומים ואולפנית ישורון בפ"ת, חננאל רוזנברג, מרצה לתקשורת באוניברסיטת אריאל, ורותי קליין, ספרנית ביישוב מצפה יריחו

חננאל רוזנברג והרב יוני לביא

ההקלטה הזאת היא שיחת המשך של הדיון על המפגש של בני נוער עם התרבות המערבית

 

לפינת הרב גודמן: תרבות הפנאי בקרב בני נוער – מסינון למענה חיובי

בתי רוצה לעבור ל"ביצה"

800px-Cypresses swamp wiki

שאלה:

חנוכה נוסף הגיע ולבתנו בת ה-25 אין עדיין בית משלה. היא מתגוררת איתנו בבית ומצטרפת להדלקה המשפחתית. לאחרונה התחילה לרמוז על רצון לשכור דירה עם שותפות ואני נבוכה. מצד אחד, אני יכולה להבין את הצורך הטבעי שלה בעצמאות בגיל הזה, במיוחד בשעה שחברותיה הטובות כבר נשואות ומנהלות משק בית משלהן (בתוספת ילד או שניים). אך מצד שני אני חוששת. האם אורח החיים החברתי ב"ביצות" השונות אינו מצמצם את הצורך הטבעי להינשא? ובנוסף, מבחינה דתית, האם האווירה ב"ביצה" אינה מולידה פשרנות בתחום הדתי? (היא איננה מתכוננת לגור בקרית משה). אני מוכרחה לציין שהיא מקבלת בבית את המרחב האישי יחד עם חום ואהבה, והצורך לצאת נובע יותר ממקום של רצון להתקדם בחיים. אשמח לשמוע מה דעתכם, הן ברמה הפסיכולוגית והן ברמה הדתית.

 

תשובות:

 

שושנה היימן, יועצת ומנהלת לייף סנטר ומכון ניופלד:

רצונה של בתכם לתפקד באופן עצמאי מתאים לגיל שלה, ואפשר לסמוך עליה שהיא תנהל את ענייניה באחריות. היכולת להתחתן לא תלויה בזה שהיא גרה אצלכם או בדירה משלה.

עד לא מזמן באופן טבעי בנות גדלו בבית ההורים עד שהתחתנו והקימו בית. אבל בדור הזה יש יותר ויותר נשים שלא מתחתנות בגיל צעיר ועד שתתחתנה ותקמנה בית ומשפחה, הן רוצות לתפקד כנשים עצמאיות. הן מפתחות מקצועות, רוצות לקבל אחריות על הצרכים הגשמיים של עצמן, ולדעת שהן יכולות לעמוד על רגליהן ולהחזיק את עצמן.  גם כשהתנאים בבית של הוריהן טובים והן מעריכות את כל מה שהוריהן נותנים להן, וכמו כן מערכת היחסים בינן לבין הוריהן טובה, הן רוצות שגם תהיה להוריהן את הפרטיות שלהם. כמובן הן מצדן גם רוצות את פרטיותן.

כשבתכם גרה אצלכם, אתם מספקים לה ביטחון ושומרים עליה. ברור שיהיו לכם דאגות אם בתכם תעבור מהבית.  עכשיו אתם יכולים לראות בחיי יום יום כיצד היא מסתדרת. אם היא תעבור לבית משלה, זה בהחלט מעורר דאגות כמו כיצד היא מסתדרת ודואגת לעצמה, כיצד היא מסתדרת עם השותפות בדירה וכיצד הן משפיעות עליה, האם היא שומרת על אורח החיים והערכים שלכם, האם ומתי היא יוצאת ועם מי, ועוד.

אבל מצד שני, בגיל 25 בתך כבר אישה.  כשאתם רואים שהיא בוגרת, אחראית, שוקלת את העניינים לפני שהיא מחליטה, מגובשת בערכים ובזהות שלה, ומשתפת אתכם ומתייעצת אתכם, אפשר לסמוך על כך שהיא תנהל את חייה באחריות.  כשאתם תומכים ועוזרים לה, תהיו חלק מהחיים שלה גם כשהיא תגור מחוץ לביתכם.  אפשר למצוא את האיזון בקשר ביניכם – בביקורים גם אצלה וגם אצלכם, בשיחות טלפון ובפגישות והזדמנויות להיות ביחד.

היכולת להתחתן לא תלויה בזה שהיא גרה אצלכם או בדירה משלה.  זה יותר תלוי ברצונה להקדיש את זמנה ותשומת לבה לעניין, כי אחרת זה לא יקרה לבד.  וכמובן צריך הרבה סייעתא דשמייא.

שושנה הימן

www.lifecenter.org.il www.neufeldinstitute.co.il

 

יונה תור, יועצת חינוכית, משפחתית וזוגית:

עלייך לשאול את עצמך כמה שאלות על מנת לברר את הדברים. לאחר מכן רצוי מאד לשוחח על כך עם הבת.

גיל 25 הוא אכן כזה שטבעי לו ביותר לחפש עצמאות. יחד עם זאת כל החששות יש להן על מה להתבסס. עם כל זה, הן קיימות גם בעת שהבת מתגוררת בבית. וכי יש מקום יותר מוכר וחביב, חמים ומשפחתי מבית ההורים? אם כן, אולי גם מגורים בבית מצמצמים את הצורך הטבעי להינשא?

גם בתחום הדתי, שווה להתבונן ולשאול כמה שאלות: האם הבת מראה סימנים של רצון לפשרנות דתית? מי הן חברותיה? האם כל דירת מגורים של רווקות הופכת באופן אוטומטי ל"ביצה"? האם זו מציאות הכרחית או אולי סטיגמה? את, שאת מכירה את בתך, האם את נוטה לסמוך עליה? יש לך אמון בה? עד כמה מה שמנהל אותך הם הפחדים? ובכלל האם ההחלטה בידייך? האם היא תשמע לך?

תשובות כנות לשאלות הנ"ל יכולות להקל על המבוכה.

לאחר התמודדות עם השאלות בינך לבין עצמך, ורצוי מאד גם עם האב, מתאים לשוחח בכנות עם הבת, ולשמוע לעומק, מבלי להשאיר זאת כ"רמזים" מהם המניעים שלה וכיצד היא רואה את העניין. כמובן שאז תוכלי גם את לשתף אותה, בעיקר ע"י שאילת השאלות שמטרידות אותך, על מנת שהחלטתה תיקח בחשבון את כל הצדדים, לכאן ולכאן. חשוב לי להדגיש שלעניות דעתי זו חייבת להיות ההחלטה שלה, וחשוב מאד לכבד אותה.

בהצלחה רבה!

 יונה תור

050-6423004

 

ענת סטרז', יועצת זוגית :

לא פעם היציאה מבית ההורים החם והעוטף מביאים דווקא לפריצת דרך חיובית. חשוב לבקר אותה ולהכיר את מכריה החדשים, ולשדר לה הרבה אמונה.

הדבר הכי חשוב בשלב זה של החיים לדעת הוא שהבת בת ה25 , חייה בידיה.

היא אינה ילדת כתה ד' שעל ההורים לכוון אותה ולהציב לה גבולות המתאימים לה ולגילה.

זה לא אומר שבת ה25 אינה זקוקה להכוונה, אך בשלב זה של חייה כל הכוונה מצד ההורים, חברים, סבא וסבתא וכל מבקשי טובתה מתאימים שייאמרו לה רק אם היא מבקשת אותם ממישהו מכם,

או כחוות דעת כללית – שתאמרו לה ביוזמתכם עם השארת הבחירה בידיה באופן שיהיה ברור מראש שזו לא הכתבה אלא קריאת כיוון אוהבת, ומלכתחילה ייאמר לה שברור שהיא זאת שתחליט בסוף.

כיועצת זוגית, המלווה זוגות משלב הדייטים (ועוד לפני כן) ועד שלבים מאוחרים בחיי הנישואין, ראיתי לא פעם שיציאת הבת (או הבן) מאזור הנוחות שלה, היינו מבית ההורים החם והעוטף בטוב, הביאו לפריצת דרך חיובית בכל מיני אופנים.

ההיחלצות ממצב לא נח באה לעתים מתוך מצבי לחץ.

"הוי גולה למקום תורה" אמרו חז"ל. למה לגלות? אי אפשר מהבית הנוח?

אי הנוחות המאולצת או היזומה, כמו במקרה זה שבת ה25 חותרת להגיע אליה, יש שהיא מאווררת את הנפש, פותחת פתחים של כמיהה לבית, לחמימות עוטפת, לריח של תבשילים… אבל הפעם ממקום של כיסופים ורצון עז לזכות בזה בעצמה כקניין ולא כמתנה, כמו שאתם ההורים יודעים להעניק לה. משם, מהגלות הלא נעימה הזאת של מגורים בדירת שותפות נולדים געגועים עזים לבית והם סוללים דרך בנפש אל הפגישה עם החתן המיועד. לא תמיד, אבל זה פתח הכרחי.

בכל פעם שבנותי עברו מדירת רווקות אחת לאחרת ברכתי להן היתה: "יהי רצון שמכאן תלכי אל ביתך", עד שהתגשמו הברכות ב"ה.

יצא לא פעם, שבנות רווקות "מתגלגלות" מרצונן אל מחוז מגורים חדש ששם הן מצאו את בני זוגן. מי יודע דרכי ה' ואיך הוא מפגיש בין בני זוג.

דבר נוסף שעומד בראש סדר החשיבויות הוא: לשמור על נינוחות ו"דלת פתוחה" (תרתי משמע) בקשר עם בתכם.

לומר לה: "מה שאת עושה זה הכי טוב בשבילך עכשיו" , "את יודעת הכי טוב מה טוב בשבילך", גם אם לכם כהורים קשה באמת לסמוך עליה.

ויחד עם זה – לבוא לבקר, להביא דברים טובים מהבית, להתעניין, להכיר את מכריה וחברותיה החדשים שהיא מתרועעת עמם, להיות מעורבים מתוך מציאת כל נקודות היופי והאור שמנצנצים בחייה החדשים.

לעתים קורה שהבחורה מכירה מישהו ואחרי ההחלטה להתחתן היא בוחרת לחזור ולהתגורר בבית הוריה עד לחתונה… זו מחמאה והוכחה שפעלתם טוב.

חשוב לי לציין: גם בנחלאות מסתובבים חבר'ה נהדרים, לא רק בקרית משה … אני זכיתי בכלה נהדרת משם לבני.

הבת שלכם תמצא בע"ה את אלוף נעוריה בדיוק במקום המתאים. באמונה חזקו אותה. אם הייתם במקום שלה בהיותכם צעירים, תיזכרו בו. קשה וחשוך שם. היא צריכה אתכם בטוב איתה, באור.

חנוכה שמח ובשורות טובות

באהבה

ענת סטרז', יעוץ זוגי 

0526675364

 

ד"ר חנה קטן, רופאת נשים ופריון מומחית:

רצונה של הבת להתרחק מבחינה גיאוגרפית אינו מעיד על רצון לריחוק פיזי. האמיני בה ובטחי בקב"ה שהכול מדויק מאיתו.

אכן, יש כאב והוא פולח חדרי בטן של אם מסורה ואוהבת. חשוב לך מכל – שבתך האהובה תמצא את אבדתה ותבנה במהרה את הקן הפרטי שלה. אך בינתיים, יש עיכובים ומניעות, שלא תלויים בך. בתך מרגישה אולי צורך לחברה, לשיתוף עם בנות גילה, אולי לחשיפה לפעילויות חברתיות שעשויות להרחיב את קשת ההצעות שהיא מקבלת. זה נפלא שאת נותנת לה מרחב אישי, למרות שלפעמים זה לא קל. הבחירה להתרחק גאוגרפית לא משדרת רצון לריחוק פיזי ממך וגם לא רצון לריחוק מריבונו של עולם. יש לה בוודאי את החלומות שלה. האמיני בה. האמיני ביסודות הבריאים שנתת לה בבית. ומעל הכל- בטחי בריבונו של עולם, שהכול מדויק. והישועה- קרובה לבוא.

אתר: http://www.katanchana.co.il
מרפאת רפאל      רחוב אהרונוביץ 17, בני ברק   טל'- 03-5605001, 
מרכז רפואי 'רְפָא נָא', בית הדפוס 12ג, גבעת שאול. 02-6526552, פקס 02-6510896  

 

צביקה מור, מאמן בכיר MCIL. מאמן הורים ילדים ונוער. מומחה באימון ADHD:

בהנחה שבתך עושה את מאמציה הכנים להקים בית בישראל, אולי יש לראות את המעבר לדירת רווקות כשלב בבניין העצמאות שלה. ולגבי המגורים בביצה, הם אינם מקלקלים את מי שמגיע עם חוט שדרה דתי. מצבה הרוחני של בתך אינו אמור להיות תלוי באחרים.

לאם היקרה שלום וברכה,

בדבריי, אנסה להתייחס לשתי הסוגיות שעולות מדברייך: לקראת חתונת בתך, ומגורים בביצה או בדירת רווקות.
מדברייך ניכר עד כמה את רוצה שבתך תצא כבר מהבית, אך לא לדירת רווקות אלא לבית משלה.
את חברה שלא ברצונך במועדון הלא רשמי של אימהות לרווקות, המחפשות כל דרך לזרז את נישואי בנותיהן.
לפעמים, משלמים על ה"חברות" הזו מחיר גבוה, בשל הלחץ הסמוי והגלוי על הבן או הבת הבוגרים לכל דבר ועניין, שרוצים לבנות את חייהם בעצמם, לבחור את בחירותיהם ולשלם עליהן את המחירים, יהיו אשר יהיו.

שאלי את עצמך לרגע, "מה תפקידי כעת, כשבתי בת ה-25 טרם התחתנה? מה היא הכי צריכה ממני?"

את עשויה לגלות, שדווקא הקשר הטבעי, הבריא והזורם – שאינו מאיים שוב ושוב בהעלאת הנושא של החתונה – הוא הדבר שבתך הכי צריכה עכשיו.

להסתובב בעולם עם המחשבה "לבתי עדיין אין בית משלה" יש צד חיובי מאד. אוי להם להורים שמחשבה כזו כלל לא מטרידה אותם. כהורים, עלינו לעודד את ילדינו להקים משפחה בגיל המתאים ולשאת באחריות הכבדה והנעימה של בנין עם ישראל. בדורנו במיוחד יש רוחות שונות בעניין זה שאין מקורן בכרם ישראל. הזוגיות ומתוכה ההורות, הן המימוש העצמי הגבוה ביותר שלנו כבני אנוש.
מצד שני, אם המחשבה הזו הופכת לחזות הכל, והטרדה שלה חורגת מגבול הטעם הטוב ומשפיעה על היחסים לרעה – פספסנו את המטרה. אם בעקבות המחשבה הזו את רואה את עצמך כאם כושלת שלא השכילה להביא את בתה לחופה בזמן, או משדרת לבתך אפילו בצורה סמויה שהיא לא בסדר, את עשויה לתת לה סיבה מצוינת לעזוב את הבית המלחיץ והלא קשוב, וחמור מכך, עזיבה או תפיסת מרחק מעולם התורה המלחיץ והלא מתחשב כביכול.

לא ניתן לדעת מדברייך מה בתך חושבת ועושה למען הקמת הבית שלה. לא כתבת מאומה על המאמצים של בתך להקים בית משלה. האם היא פתוחה להצעות ופוגשת בחורים? האם היא מחפשת הצעות באופן אקטיבי, או מחכה לנסיך שיבוא מאיליו? בכלל, אין כמעט רקע על בתך בדברייך. למשל, האם היא מתפרנסת, לומדת, המצב החברתי שלה, מידת האחריות והעצמאות האישית שלה ועוד.

בהנחה שבתך אכן עושה את מאמציה הכנים להקים בית בישראל, שומעת הצעות ונפגשת עם בחורים, אולי יש לראות את המעבר לדירת רווקות כשלב בבניין העצמאות שלה, ולא כניסיון לברוח מכם. בדרך הטבעית והטובה, הבת יוצאת לחופתה מבית הוריה. כשזו מתאחרת להגיע, יש בנות שרוצות חיים יותר עצמאיים וסוג של שקט ו"שותפות לצרה" (= לדעתי, לעשייה, לחיפוש, להקשבה) גם אם ביתן הגרעיני אינו מלחיץ.

להגיד שמגורים בביצת רווקים ורווקות פוגעים במצב הדתי זה כמו להגיד שהצבא מקלקל מבחינה רוחנית. אני לא מכיר אף אחד שהצבא קלקל אותו. אני מכיר כאלה שהיו מקולקלים לפני הצבא או שהגיעו ללא עמוד שדרה רוחני יציב וממילא ויתרו לעצמם במהלך השירות הקשה והתובעני.

להגיד שהביצה הירושלמית תקלקל את בתך זה כמו להאשים את הסיגריה בסרטן של המעשן אותה. מי בוחר אם לעשן? מי בוחר מה וכיצד תהיה קרבתו לבורא עולם?

להגיד שמצבה הרוחני של בתך תלוי רק באנשים אחרים זה להודות שנכשלת בחינוך בתך, שלא נתת לה את הכלים להתמודד עם רוחות זרות, שלא קיבלה דוגמא אישית מהבית ומיושביו. האם כך?

זו לגמרי בחירה של בתך אם להמשיך לגור בבית הוריה או לשכור דירה עם כמה חברות. זו גם בחירה שלה כיצד לחיות את חייה כיהודיה. זו גם בחירה שלכם אם להשתתף בהוצאות השכירות והמחיה שלה.

אולי הגיע זמן לשיחה כנה ופתוחה על העניין. חפשי לך הזדמנות להוציא את בתך מהבית ולשבת במקום שייתן לשתיכן את התחושה של הביחד – שלפעמים זה דווקא מחוץ לבית – והגידי את אשר על ליבך. בשום אופן אל תתני לאפשרות שבתך עוזבת את הבית בטריקת דלת או בפנים חמוצות שלה או שלך לקרות.

גם אם תבחר בסופו של דבר להיכנס לביצה, השאירי את ביתכם פתוח עבורה לרווחה, למרות שבחירתה אינה מוצאת חן בעיניכם. שדרו לה אמון לאורך כל הדרך, ונסו להפוך את ביתכם ל"ביצה". תנו לה חופש והקשבה. התחילו או המשיכו להיות חלק ממאגר השדכנים שלה. יש משהו יותר חשוב מהמגורים של בתכם. בתכם עצמה.

מאחל לכם ולה סיום מהיר ורגוע במיוחד של תחנת הרווקות הזמנית ומהרה יישמע בביתכם קול ששון וקול שמחה קול חתן וקול כלה!

צביקה מור, מאמן בכיר MCIL. מאמן הורים ילדים ונוער. מומחה באימון ADHD.

0526070954 more-lanoar.co.il

מי מעצב את אישיותם של המתבגרים?

א. האם ההורים משפיעים?

 

לפני עשור פרסמה ג'ודית ריץ' האריס, חוקרת עצמאית בארה"ב, ספר בשם "מיתוס גידול הילדים". בספר (שהפך לרב מכר עולמי) טענה המחברת, שחלקם של ההורים בעיצוב אישיותם וזהותם של ילדיהם הוא מזערי. מחצית מהתפתחות אישיותם יש לזקוף לתורשה (= גנים). במחצית השנייה – שותפים ההורים, החברים ובית הספר. מהו הגורם הדומיננטי? – החברים, קבוצת בני אותו הגיל. כך טוענת ריץ' האריס! בשלב הקריטי של עיצוב האישיות – דהיינו: בגיל ההתבגרות – נחלשת השפעת ההורים לעיתים עד לאפס, וגורם ההשפעה הדומיננטי הוא קבוצת בני גילו של המתבגר.

בניגוד לפסיכולוג פרויד שטען שהתקופה המכריעה ביותר בחיי האדם היא תקופת הינקוּת (ועל כן פרויד בנה תיאוריה שלמה על יחסי האם ותינוקה והשפעתם על חיי האדם), סבורה ריץ' האריס שהתקופה המכריעה היא גיל ההתבגרות. זהו גיל שבו לרוב נעלמים ההורים מחיי הנער ואת מקומם תופסים חבריו!!

מסקנתה היא שלהורים יש חלק מאוד קטן בתוצר הסופי – בעיצוב האישיות של ילדיהם. כמובן, ההורים יכולים לקלקל ולהרוס. לדוגמה: אם הם נוהגים כלפי ילדיהם באלימות או מזניחים אותם, ואין הילדים חווים אהבה הורית, הם עלולים לפתח נכוּת רגשית שתשפיע עליהם לרעה במהלך כל חייהם. טענתה של החוקרת – שהשפעת ההורים על עיצוב אישיות ילדיהם היא שולית – מתייחסת ל"הורים לדוגמה" שמשקיעים בילדיהם ועוטפים אותם באהבה ובחום. למרות זאת, השפעתם על התוצר החינוכי הסופי הוא זעיר. לכן, אין להטיל על ההורים אשמה כלשהי על כישלון חינוכי. יש להאשים בכישלון רק מי שיכול להצליח, אבל ההורים אינם אחראים להצלחה, ואם היא קיימת היא איננה נזקפת לזכותם. בכך היא שחררה את ההורים מתחושות אשם על כישלון חינוכי. את התוצר הסופי יש לחפש בנבכי הגנים והתורשה ובהשפעת קבוצת בני אותו הגיל.

מדוע השפעת קבוצת בני אותו הגיל גוברת על השפעת ההורים? מפני שפער הגילאים בין ההורים לילדים הוא להם (= להורים) לרועץ. עבור ילד או נער, משמשת קבוצת בני אותו הגיל דוגמה לחיקוי רלוונטית יותר מאשר הוריו.

תיאוריה זו הִכתה בתדהמה את הממסד החינוכי והפסיכולוגי בארה"ב, אבל בחלוף זמן קצר היא התחילה לחלחל בתודעה הציבורית.

מהי עמדתנו כלפיה?

הדיון צריך להתקיים בשני מישורים:

  • במישור העובדתי (= התשתית העובדתית) – האומנם השפעת ההורים על עיצוב אישיות ילדיהם היא אכן כל כך שולית?
  • במישור החינוכי – מתוך הנחה שתיאור המצב נכון, מהי תגובתנו החינוכית? מהי מסקנתנו החינוכית?

ב. מצוות חינוך

 

נפתח במישור החינוכי. מן התורה נצטווינו על מצוות חינוך, שנאמר: "ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ללכת בדרך ה'". ומהי מצוות חינוך אם לא לנסות להשפיע על עיצוב אישיותם של בנינו ובנותינו – ללכת בדרך ה'?! לפי ג'ודית ריץ' האריס, שטוענת שהשפעת ההורים על עיצוב אישיות ילדיהם היא מזערית, מצוות חינוך היא דרישה שאיננה לגיטימית, מפני שההורים אינם גורם משמעותי בעיצוב אישיות ילדיהם. בכך שהתורה ציוותה על ההורים לחנך את ילדיהם, היא קבעה בצורה ברורה שהורים יכולים לחנך את ילדיהם. זוהי אמונה בסיסית של כל מי שנאמן לתורת ישראל. גם חז"ל לדורותיהם האמינו ביכולת ההורים לחנך, ולכן הדגישו שמוטלת על כל בית בישראל האחריות לעיצוב דרך הבנים. תפקידו של דור האבות, ולא של החברים, לעצב את דור הבנים. ומכאן לחשיבות העצומה של מצוות חינוך בתודעה של עם ישראל. ההורים מחנכים את ילדיהם ומעצבים את אישיותם, המורים ומערכת החינוך מסייעים להם להשלים את החסר בתחום הלימודי.

אנחנו, עם ישראל, איננו מוכנים לקבל את הטענה המהפכנית של ג'ודית ריץ' האריס, על השפעתם הזניחה של ההורים על ילדיהם. המסקנה של החוקרת הזו. אנחנו עם של מחנכים, המאמין בלב שלם בחינוך, כפי שכותב הראי"ה קוק זצ"ל "זהו אושרנו, שאנו מקושרים אל החינוך הילדותי [= חינוך ילדים] בצורת תרבותנו" (קובץ ז סי' רה) . נצטווינו לחנך את ילדינו ומאמינים אנו ביכולתנו לחנך.

ג. השפעת הסביבה

 

גם לחברה ולסביבה הקרובה יש יכולת השפעה על הילדים ובני הנוער. חז"ל הכירו בהשפעתה הגדולה של החברה על האדם, החל מהמעגל הקרוב ("שכן טוב" ו"חבר טוב") וכלה במעגל הרחב ("המדינה"), כפי שכותב הרמב"ם (הל' דעות ו א): "דרך ברייתו של אדם להיות נמשך בדעותיו ובמעשיו אחר רעיו וחבריו ונוהג כמנהג אנשי מדינתו". ומשום כך הדריכו חז"ל אותנו לבחור בחברה טובה: "לפיכך צריך אדם להתחבר לצדיקים ולישב אצל החכמים תמיד כדי שילמוד ממעשיהם…" (רמב"ם, שם). במיוחד מושפעים בני הנוער בגיל ההתבגרות מחבריהם, בגלל שאישיותם טרם מגובשת והיא הולכת ומתגבשת. כל מפגש חברתי תורם משהו לבנין אישיותם.

אבל, בחירת המעגל החברתי על ידי ילדים ונערים אף היא איננה מקרית אלא היא תוצאה של החינוך שהם קיבלו. לכן, חובתם החינוכית של ההורים היא להיות מעורבים בבחירת החברה של ילדיהם, ולנווט אותם לבחור בחברה הדוגלת בערכים הזהים לערכים שהם עצמם דבקים בהם. כך שקבוצת בני אותו הגיל, לא רק שלא תמשוך את הנער לכיוונים הסותרים את הדרך החינוכית שמתווים לו הוריו אלא עוד תחזק אותה. בדרך כלל, גם ללא הכוונה מפורשת של ההורים ובלא התערבותם, בוחרים הילדים (באופן טבעי) בחברה שדומה להפליא למשפחתם הקרובה, בהשקפה ובאורח חיים (כגון: חברים, תנועת נוער, תיכון או אולפנה). הדגש הוא על: בדרך כלל. בחירה זו היא תוצאה ישירה של החינוך בבית. הוי אומר: ההורים משפיעים על בחירת קבוצת בני אותו הגיל של ילדיהם. קבוצה זו תעצים את מה שקיבל הנער בביתו. כך הופכת קבוצת בני אותו הגיל לזרוע חינוכית של הבית, לרוח גבית הממריצה אותו בכיוון של הבית ולא נגדו.

ד. חוזרים לחנך

 

ומה בדבר טיעוניה של ריץ' האריס שגם להורים "טובים" שאינם מתעמתים עם ילדיהם, אין כמעט השפעה על עיצוב אישיותם לטענתה, בני הנוער מושפעים יותר מהתורשה ומקבוצת בני גילם מאשר מהוריהם. ולכן, אין ההורים נושאים באחריות לתוצר החינוכי הסופי, הן לטוב והן לרע.

גם אם נקבל את הטיעונים הנ"ל, עלינו להתייחס אליהם (לכל היותר) כתיאור מציאות, כפי שהיא משתקפת בארה"ב ובחברה המערבית. מציאות זו איננה חוק טבע אלא תוצר של סגנון החיים המודרניים, ולכן הוא גם ניתן לשינוי. בחברה שבה שקועים ההורים בקריירה אישית ומזניחים את ילדיהם, טבעי הדבר שהילדים מחפשים חלופה להוריהם והם מוציאים אותה אצל חבריהם. הורים שאינם משקיעים בחינוך ילדיהם, הופכים לאט לאט לגורם חסר משמעות בעיצוב אישיותם, ובמקביל הולכת השפעת החברים וגוברת. עם חבריהם הם חולקים את רגשותיהם ואת חוויותיהם, ומתגובותיהם הם לומדים את דרך החיים הרצויה.

תופעה זו איננה מחוייבת המציאות. אם ישקיעו ההורים בחינוך ילדיהם, ישמרו על קשר חם איתם, יספקו להם את צרכיהם הרגשיים, יגלו התעניינות בחייהם, אין כל סיבה שהילדים יחפשו חלופות. אמנם, אצל מתבגרים, מתעצמת הנטייה החברתית, הם מתאמנים עם חבריהם בתקשורת חברתית. אבל אין כל סיבה שהוספת נדבך חשוב זה באישיותם, תביא לניתוק מוחלט מהבית ולדלדול השפעת ההורים עליהם.

תיאורה של ריץ' האריס על מה שקורה בארה"ב לא צריך להוביל אותנו למסקנה שההורים אינם נושאים באחריות על עיצוב אישיות ילדיהם אלא למסקנה ההפוכה: ההורים צריכים להגביר את השקעתם בחינוך ילדיהם על מנת שהשפעתם עליהם לא תהיה שולית, ח"ו. דבריה צריכים לשמש לנו כתמרור אזהרה שמתריע מפני מה שעלול לקרות אם יחשבו ההורים שטיפוח הקריירה האישית שלהם פוטרת אותם מלהשקיע בחינוך ילדיהם. ערכי הבית אינם זורמים אוטומטית אל הילדים אלא זהו פרי של השקעה חינוכית מרובה. ללא השקעה, גוברת ההשפעה של הסביבה ושל החברים.

וראה זה פלא. לאחרונה, ערך ד"ר שרגא פישרמן, ממכללת אורות, מחקר על השפעת ההורים והמורים על הזהות הדתית של בני הנוער. בני נוער נשאלו על מידת השפעת ההורים על זהותם האמונית והדתית. בטווח שהוצב בשאלון נקבעה מידת ההשפעה הגבוהה בספרה 4 והנמוכה ביותר בספרה 1.5. ואלו התוצאות שהתקבלו: מידת ההשפעה של ההורים על בנים בכיתה ז' עומדת על 3.75. בכיתה י"א היא יורדת עד ל-2. בגיל 20 היא שבה ל-3.5!!! אצל בנות אין תנודות כל כך חזקות: לכל אורך שנות התיכון, מידת ההשפעה של ההורים נעה בטווח שבין 3-3.5.

המחקר של ד"ר פישרמן מלמד באופן ברור שההורים הם גורם ההשפעה המרכזי על עיצוב זהותם הדתית של ילדיהם, ולא החברים. לכן אחריותם של ההורים היא גדולה ביותר. המחקר גם מלמד שהמשבר ביחסי נערים/הורים בגילאים 16-19 הוא זמני. לכן, אין להורים להרים ידיים ולומר נואש, אלא לחפש דרכים לשמור על תקשורת בריאה עם ילדיהם ולהמשיך להשקיע בחינוכם הרוחני והמוסרי גם אשר הם אינם רואים פירות. הפירות יופיעו מאוחר יותר. סבלנות, סבלנות. בשנתיים שבהם מגלים בני הנוער (בעיקר בנים) התנגדות לחינוך של הבית, נדרשת זהירות ומתינות.

הבשורה המשמחת שה"משבר" הוא זמני והוא יחלוף תוך שנתיים-שלוש, אמורה להרגיע את ההורים לבל יאבדו את עשתונותיהם מרוב פחדים וחששות ולבל יתעמתו לשווא עם בנם. עימות לא מוצלח, קשה ומריר מידי, עלול לפצוע את הנער ולהותיר בו צלקות. גם בתקופה זו לא מפסיקים לחנך, אבל צריך להגביר בה את הימין המקרבת ולהמעיט בשמאל הדוחה. הסבלנות תשתלם.

מחקרו של ד"ר פישרמן מגלה שטיעונה של החוקרת ג'ודית ריץ' האריס איננו משקף את מה שקורה בתוך החברה הדתית במדינת ישראל. ברוך ה'!!! הסיבה היא פשוטה: החברה הדתית מאמינה בחינוך ומשקיעה בחינוך, ולכן השפעת ההורים על עיצוב אישיות ילדיהם היא משמעותית. פרסום תוצאות המחקר לא צריך להביא אותנו לישון על זרי הדפנה, אלא לבסס את אמונתנו באפשרות לחנך, ולדרבן אותנו להשקיע יותר בחינוך ילדינו מתוך תקווה שנזכה לראות את התוצאות הברוכות של עמלנו החינוכי.

הרב אלישע אבינר, מייסד "לב אבות", ראש הכולל בישיבת ההסדר במעלה אדומים, ורב קהילה