עצלות וחוסר מוטיבציה בקרב בני נוער
רניה סמואל

עצלנות וחוסר מוטיבציה. זה לא מקרה. יש להם סיבה. מהי הסיבה?


הורות והתבגרות: לקראת לג בעומר – בין הכמיהה לנסתר להשקעה בעשייה בחיים
הרב אלישע אבינר, הרב יונה גודמן והרב דב זינגר

מה גורם לנהירת אלפים למירון בל"ג בעומר? – יש לנו תחושה של חסרון בעבודת ה'? האם אנשים מחפשים משהו 'אחר'? על לימוד תורת הנסתר – האם לימוד הזוהר מערפל את המחשבה במקום לחדד? האם לימוד הקבלה על ידי המונים הוא סוג של חילול הקודש?
בני נוער – שהם בתהליך בניית עולמם הרוחני – האם יש אצלהם אותה כמיהה לנסתר?
והרב יונה גודמן מסתכל על הצד הפרקטי והאתגרים החינוכיים של ל"ג בעומר: את מי הילדים מזמינים למדורה ואת מי הם מחרימים? מאיפה נלקחו הקרשים? אוכל – כשרות, נטילת ידיים. ומה עושים סביב המדורה?


חינוך לעצמאות – ברוך שפטרני מעונשו של זה
הרב דעואל (דולי) בסוק

"ברוך שפטרני מעונשו של זה" – על עצמאות ואחריות בקיום המצוות בהתחלת גיל ההתבגרות

פסלים ממצרים העתיקה מסביב לשולחן ליל הסדר - המדריך לליל הסדר מוצלח
עושים סדר
הרב יוני לביא

טיפים להעשרת ליל הסדר ועידוד השתתפות פעילה של כל הנמצאים


אל תעבידו אותם בפרך
הרב אלישע אבינר

על הכנות שמחות לפסח – על דרישות מהילדים לעזור בהכנות לפסח…מה המינון הנכון?

בקבוק יין מפואר עם ארבע כוסות יין. ברקע פסל מצרי (ספינקס)
הורות והתבגרות: ליל הסדר – ענין של חינוך
הרב אלישע אבינר והרב יוני לביא

ליל הסדר הוא כולו עניין של חינוך – "והגדת לבנך". מה אנחנו מצפים מילדינו בימי ההכנה המכריעים לקראת ליל הסדר? איך מבקשים עזרה מהילדים באופן שלא נגיע כולנו מותשים, מתוחים ועצבניים לליל הסדר? מה ראוי לעשות בליל הסדר עם הילדים?


הורות והתבגרות: פורים וחינוך לשמחה
הרב אלישע אבינר, הרב יונה גודמן ונחמה קירשנבאום אבינר

בפורים, שמחה מוחצנת מחליפה את השמחה הפנימית והמאופקת של יתר השנה. בפורים ישנם עליזות, שחוק, יין. אבל למרות החריגות של פורים בחיי היהודי, חז"ל לימדונו שהיא לא אמורה לחרוג מהמטרה הכללית של החיים – עשיית הטוב והתקדמות רוחנית בחיים. כלומר, פורים הוא לא יום שבו הותר הרסן, שבו מה שאסור הותר באופן חד-פעמי. אבל המתבגרים לא תמיד מתחברים לפן העמוק של פורים. הם מתלהבים בעיקר משחרור הרסן, מחוסר הפיקוח, מהשתוללות, לגימת יין עד להשתכרות. האם להתערב או לא? איך למנוע נזק לבריאותם משתיית אלכוהול? האם יש דברים שאנחנו צריכים לאסור לחלוטין? איך מחנכים במובן יותר כללי לשמחה נכונה, לשמחה של קודש? איך לעודד ולטפח את השמחה אצל הילדים? – על מזגים שונים אצל ילדים, על ערך עצמי כתורם משמעותי לשמחה, על אקלים בבית כתשתית לשמחה, ועל השקפה אופטימית לחיים.


כיצד מחנכים בתוך המולת החיים?
הרב אלישע אבינר והרב שלמה וילק

הסביבה רועשת יותר ויותר, כיצד נותנים תורה בתוך רעשי החיים?


הורות והתבגרות: כפייה וקבלה מרצון
הרב אלישע אבינר, הרב יונה גודמן והרב אלישע וישליצקי

האם יש ערך לחינוך שהושג על ידי כפייה? היום באופן כללי יש התנגדות רבה לכל סוג של כפייה. בחינוך התפיסה הרווחת היא שכפייה מזיקה ומעוררת דחייה ושהכל צריך להתקבל מרצון – ובוודאי שזה נכון בגיל ההתבגרות. גם אם מצליחים להכניע את הילד כרגע, היא יתנער מאורח החיים שנכפה עליו כשיגיע לבגרות, ואין לראות בזה הצלחה כלל ועיקר. אבל רבון העולם כן נוהג איתנו בכפייה – הוא ציווה אותנו לקיים את התורה בלי לשאול אם אנחנו מעוניינים בכך… בנוסף, חז"ל הבהירו בצורה חד-משמעית שהתורה ניתהנ בכפייה. ולכן האם זה הדגם החינוכי האידיאלי? האם החששות מכפייה באות מהשפעת התרבות המערבית?


אתגרים חינוכיים בחג החנוכה
נעמי עיני

חג החנוכה מביא איתו אתגרים שונים בתחום החינוך. למה עלינו לשים לב בתקופה הזאת?